Page 28 - case_study_print_230x210_combined
P. 28
Моделът „Едно към едно (1:1)“
Какво е 1:1? Какво означава успешната работа с 1:1?
1:1 (Едно към едно) е модел на организация на учебния При модела 1:1 най-важен е учителският екип и
процес, при който всеки ученик и учител имат свое организацията и планирането на учебните занятия.
електронно устройство и свързан към него персонален
профил (акаунт). Моделът предполага използване на Показател за работещ модел е когато учениците и
дигиталните технологии като ресурс и платформа, а не учителите използват устройствата си свободно и без
като самоцел. инструкция във всеки учебен час и във всяка класна
стая (или друга среда). Електронните профили на
За реализиране на 1:1 най-често се използват лаптопи и учениците (име@домейн.бг) предоставят единен достъп
таблети, постоянно свързани с интернет. до учебно съдържание, домашна работа, документи,
тестове и проекти в училище и вкъщи. Проектите 1:1
Моделът 1:1 позволява учителите и учениците да развиват целенасочено уменията за работа в екип на
имат достъп до цялото съдържание, което интернет учениците и тяхната дигитална компетентност.
предлага (или друг голям набор от съдържание). Това е
предпоставка за значителни промени в хода на учебния Каква е целта на модела 1:1?
час, целите на занятието и процесите на преподаване и
учене изобщо. – Да развие дигиталната компетентност
на учители и ученици и да „стъпи“ на
Къде се прилага моделът? технологиите като средство за учене и
добиване на знания, умения и увереност във
1:1 се прилага в десетки държави по света, като в всички учебни часове, предмети, проекти. По
САЩ, Великобритания, Белгия, Холандия, Люксембург, този начин се развиват умения за XXI век.
Финландия, Швеция, Дания и Норвегия моделът – Учениците и учителите да се отдалечават
е масов и доминира в публичното училищно от поведението на консуматори на услуги,
образование, особено в гимназиална възраст. Моделът които дигиталните технологии и интернет
е нов за България, но с изграждането на Wi-Fi мрежи представят, и да започнат да използват
в училищата и наличието на облачни платформи уменията си, за да създават реални продукти
и източници на учебно съдържание, той става по- и съдържание.
достъпен.
– Дигиталните технологии да бъдат естествен
и достъпен инструмент и да престанат да
бъдат изолирана и обособена част на учебния
процес.
26