Финландската образователна система е като френското вино, италианската паста и германския автомобил – национална запазена марка, пример за подражание, а отскоро и продукт за износ.
От Александър Ангелов, Център за творческо обучение
През ноември миналата година, заедно с колеги, гостувах пет дни на финландски учител, за да науча възможно най-много за практиките, които от години класират финландските ученици на първите места по успех в Европа. Посетих две училища – едното бе частно училище за ученици от 12 до 16 години, а второ с ученици от 1 до 12 клас и базово училище на педагогическия факултет на университета в Тампере.
Във Финландия живеят около 5.5 милиона души, а територията на северната страна е около три пъти по-голяма от България. Близо 93% от населението активно използва интернет, докато този дял тук е 56%. Ако си роден във Финландия, е много вероятно да живееш 7 години повече, отколкото в България. И в двете държави броят на учениците от 1 до 12 клас е приблизително 600 000.
Ден 1: Финландия
Германският пилот беше принуден да направи два захода преди да кацне в Хелзинки. Когато по-късно споделихме преживяното притеснение на финландските си домакини, те вдигнаха рамене и казаха, че германските пилоти просто не знаят как да приземят самолет на снежна писта. Някои неща финландците просто знаят как се правят…. Например образователна система, зимни гуми, сауна, angry birds и телефони с фенерче. Междувременно научих, че във Финландия такситата са лукс, ползват се най-често групово, но пък безпроблемно извършват междуградски курсове. Разстоянията са големи за нашите разбирания. Кацнахме на 30 км от града, откъдето има 4 вида транспорт до центъра на Хелзинки. От столицата пътувахме 200 км до втория по големина град Тампере, откъдето имахме възможност да продължим за други населени места. Транспортът е надежден и добре уреден. Градовете не са нови, но са отлично поддържани, а в архитектурата личи влияние от съседството на страната с Руската федерация – наследник на СССР и царска Русия.
Горещо ви препоръчвам официалния сайт за отбелязването на eдин век независима финландска държава http://suomifinland100.fi, в който има неща за бъдещето, вместо от миналото, което за мен е показателно, че тези хора вървят напред.
Ден 2: 100 км. на ден до работа и обратно
не са проблем
След пристигането сив Тампере се настанихме в дома на Мария Хелстола – учител по фински език и драма. Прекарахме следващите два дни в „нейното“ училище Anna Tapion Koulu, отдалечено на 50 километра или час шофиране в едната посока. Срещата ни е на входната врата в 8:20 на следващата сутрин.
Един специален учебен ден; чужди езици и езикова бариера
В Anna Tapion се обучават ученици от 12 до 16-годишна възраст (нашите прогимназиален и първи гимназиален етап). Всички ученици разбират чудесно английски, всички учители разбират и говорят английски. Попаднахме на специален учебен ден, в който занятията са подготвени от учениците. Всички са на линия, но няма класове и учебни часове. Вместо тях е съставена програма от 12 образователни предизвикателства. Денят започна със среща на ученици, учители, персонал и гости на училището във физкултурния салон, където имахме възможност да се представим.
Предизвикателствата посрещат 10-14 членни отбори от учители и ученици, които преминават през всички задачи от 9 сутринта до 4 следобед. Важно е отборното представяне, всички си помагат, всеки отбор получава точки, но не се конкурират помежду си. Играе се честно. Целта е всеки отбор да покаже какво може и знае – и това да се случи на отборен принцип – заедно.
Попаднах в групата на учителката по руски език Марина, която освен руски, фински и английски, говори и шведски. Последният се изучава задължително и е втори официален език във Финландия. Тук може да гледате кратко видео от откриването на учебния ден във Финландия, поместено на фейсбук стената на Центъра за творческо обучение.
Специалният учебен ден…
В моя отбор учениците бяха на 13-14 години с класен ръководител Марина. Задачите включваха:
- Математика – решаване на магически квадрат;
- История – известни финландски личности и техния принос към Финландия или света (вкл. какво е направил Ленин за Финландия);
- Спорт – хвърляне на гумен ботуш на най-голямо разстояние;
- Немски език – двупосочен превод на немски/фински;
- Физика, инженерни науки – изчисляване на обем течност в съдове, поплавъци, плътност (тук отборът ни се справи много добре, с помощта на малко изчисления);
- Обществени науки – напасване на емблеми със съответните имена на компаниите (тук ги разбих);
- Музика – възпроизвеждане на звук във вярната тоналност и свързване на известни музикални произведения с техните автори или изпълнители;
- Изкуства – етюд;
- Спорт/танци – танц с голяма координация в група;
- Личностно развитие/кулинарно изкуство – разпознаване на подправки и съставки чрез техните аромати и консистенция;
- Литература – свързване на герои от произведения със съответния автор;
- Спорт/обществени науки – отговор на въпроси, свързани със спортове и спортисти. Да не забравяме, че Финландия има най-голям брой медали от олимпийски игри на глава от населението.
С активно съдействие в тухлите, марките автомобили и гумения ботуш помогнах на отбора си да се класира по-напред!
Училище по чорапи
Anna Tapion е едно от 80-те частни училища във Финландия. Частно е, защото средствата за учредяването му са дарени преди около 120 години от г-жа Anna Tapion, която е и патрон на училището. Държавният стандарт за издръжка на ученик – 10 000 евро, се предоставя на частното училище, точно както на всички други училища в страната. За настаняване в пансиона и за допълнителната храна се доплащат около 5 евро на ден от родителите. Никакви други такси не се събират.
Във всички сгради, вкл. помещенията за спане, ресторанта и класните стаи, учениците се разхождат по чорапи – обувките и връхните дрехи се оставят в предверия със закачалки и рафтове. Учителите имат обувки за вътре в училище. Ние започнахме да се събуваме на втория ден.
Училището има около 250 ученици, като 150 от тях са настанени в неговия пансион, а останалите са от съседните населени места и пътуват всеки ден. Хранят се по 4 пъти дневно -закуска около 08:00, обяд около 10:30, следобедна закуска в 13:30 и вечеря в 16:30 часа.
През почивните дни и ваканциите всички са у дома. Изключение прави едноседмична ваканция през ноември, когато не почиват, а работят като стажанти на различни места. През това време учителите им разглеждат учебната програма за следващата година. След обща среща на преподавателския състав, учителите се разделят на групи по предмети и обсъждат какви методи и съдържание могат да добавят към рамката, спусната от министерството.
През август миналата година Финландия въведе реформирана основна учебна програма, над която общините и отделните училища надграждат според нуждите на учениците. В Anna Tapion, например, има специални образователни направления като профили, свързани с фермерство и ресторантьорство.
Малко преди нашето посещение екипът на Anna Tapion беше започнал внедряването на таблети в обучението. Всички седмокласници и учителите им бяха получили по един iPad. Видяхме и как се използват таблети на практика – по шведски език една от задачите беше писане на блогове за хобита. Блоговете на учениците бяха в Google drive, а учителят се беше “абонирал” за новините от блоговете на учениците. Изготвянето на плана как точно ще се използват устройствата обаче започва година по-рано. У нас обикновено първо се купуват технологиите, а после се мисли какво да се прави с тях. Иначе, формално, всичко е организирано почти като в България, но реално – няма нищо общо. Дали разликата идва от това, че във Финландия годишната издръжка на ученик е с около 9000 евро по-голяма не мога да кажа.
Ден 3: Частното училище в с. AITOO (Айтоо)
Организация на учебния ден
Училището започва в 9:00. Занятията са на учебни часове. През два-три учебни часа има междучасие. В 10:30, 13:30 и 16:30 всички се хранят в столовата. Учебните часове в един ден са 6-7. Работи се без свободен час, учителите се заместват, ако се наложи. Спазва се темата на урока, като това учителите уточняват помежду си. По време на престоя ни Мария, учител по фински и драма (и наш домакин), трябваше да замести свой колега по математика. Там дори и аз се включих като с учениците разгледахме софтуера Matek и заедно решавахме линейни уравнения.
Структура на образователната система
Както споменах, до някаква степен системата съвпада с нашата. Задължителното основно образование е от подготвителна група до 10 клас. Възрастта на учениците в 10 клас е около 16 години. След основно образование можеш да продължиш в гимназия или професионално училище, а след това в университет. Училището се смята за успешно, ако след 10 клас учениците първо продължават образованието си и продължат на по-добрите места. Това е мярка на успеха номер едно също и според зам. директорката на Anna Tapion Лена Мука-Йокинен.
Приемни изпити за задължителните етапи във финландските училища обаче няма. Няма и разделение на елитни и неелитни. В разговорите ни за ролята на ръководството на училището стана ясно, че една от основните задачи на зам. директора е да бъде буфер срещу стреса на учителите. Те се грижат учителите да могат да работят спокойно, поемат разговорите с родителите, решават проблеми и не допускат външно влияние в работата на колегите си. Ако нещо не е наред, говорим за това веднага!
“Моята работа е да осигуря на всички учители комфорт, за да могат те да работят ефективно. Разбира се, ако нещо не е наред в работата на колегата – ние ще говорим по този въпрос веднага. Ако нещо не е наред в поведението или ученето на някой ученик – ние ще говорим по този въпрос веднага. Изобщо, ако нещо не е наред, ние говорим за това веднага”, сподели зам. директорката Лена Мука-Йокинен.
За себе си отбелязвам, че ако в България нещо не е наред – ние предпочитаме да не говорим за това!
Следва продължение за употребата на смартфон в класната стая, разговора ми с директора на базовото училище на университета в Тампере и начина, по който изглеждаше неговият кабинет и други преживявания. С продължението на статията ще обявим и датите на обучението за преподаване на чужди езици чрез драма и артистични подходи с гост-лектор Мария Хелстола.
Продължението на статията очаквайте на 21 януари 2017 г.
Статията е свързана с авторския текст Един ден във финландското училище “Анна Тапио”, който силно препоръчвам и можете да намерите тук. Опитал съм се да разкажа история от същото пътуване, която допълва обзора и коментарите на Люба Йорданова.
За връзка с автора:
Александър Ангелов, a.angelov@cct.bg
Прочетох с интерес… Но очаквам обещаното продължение… 🙂
Привет! Текстът е готов, в момента редактираме и бързаме да го качим! 🙂 А за да има все пак информация в този отговор – Мария Хелстола ще гостува в България в началото на м. юни и тогава ще бъде и нейното обучение.
Ей, това страхът е голяма работа! София, аз Ви се кефя, но легитимирайте се, че и другите читатели да знят къде се случват неща!
Смартфон, ама кой ти гледа какво пише 🙁
Алекс, може и да ти звучи като реклама, но ние също работим така. Като почнеш от ходенето по чорапи, ежечасното ядене, минеш през таблетите и смарфоните и стигнеш до мигновенното обсъждане на всички проблеми. И в България се получава, стига да си широко скроен и да не те е страх 🙂