На 25 май в София Хотел Балкан се проведе форумът „Постижения на бългаpcките yчилища c теxнологиите на Google For Eduсatіon“, организиран от Център за творческо обучение.
В събитието се включиха представителите на Google:
- Уилям Флоранс – Директор на Google Workspace за образованието в Централна и Източна Европа;
- Павел Червони – Ръководител „Образование” в Централна и Източна Европа.
Снимка: Румяна Тонева, 24 часа
В събитието три български Google референтни училища* представиха своите успехи в иновациите и прилагането на инструментите на Google в обучението и административните си процеси.
*Google референтно училище е престижна програма на Google, даваща световно признание на училища, осъществили качествена образователна трансформация и използващи инструментите на Google Workspace в обучението по смислен начин.
На първо място се включи Мария Атанасова, заместник-директор на първото Google референтно училище в България – Езикова гимназия „Иван Вазов“ в гр. Пловдив. Тя представи пътя на училището – как поставяйки акцент на ключовите умения, нужни в днешния свят (работа в екип, умения за решаване на проблеми, комуникационни умения), училището тласка учениците си напред отвъд владеенето на чужди езици.
На графиката: Ключови компетентности за професиите на бъдещето според
проучване на The Economist Group
Днес 445, от общо 1100, ученици на училището се обучават по модел 1:1 (устройство за всеки ученик), а обучените учители по Google Certified Educator програмите са 62. Липсват тежки раници, тромави административни процеси и затруднена комуникация между ученици, учители и родители.
След това в представянето се включиха Зорница Танчева и Ивана Семерджиева от Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“, гр. София. Представиха технологичните успехи на училището си, а към тях се включиха Сиана Кузнецова, ученичка в 10 клас в пилотната паралелка по модел 1:1, и нейната майка – Валентина Добрева. Сиана сподели добрите си впечатления от новия начин на обучение и развиване на умения и постави акцент върху опазването на околната среда чрез решението за дигитализация на учебния материал.
Майка ѝ от своя страна подкрепи развиването на дигитални умения, за да могат учителите да боравят и с по-сложни софтуери, които често се изискват в професионален план. Добави и важността на това учениците от ранна възраст да се учат не само да разпознават достоверността на информацията онлайн, а и да могат да я анализират и подбират по-качествено.
За финал своята образователна трансформация представи Вяра Дукова, директор на Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи (ПГКМКС) в гр. Варна. Към иновациите училището подходи чрез полагането на Google инструментите като приоритет и основа във всички процеси в училището още преди отварянето му през 2020 г. Мисията на училището е: „да подготвим и мотивираме нашите ученици за бързо променящия се свят, като им изградим умения за критично мислене и глобална перспектива“.
Г-жа Дукова благодари и на Мария Атанасова от ЕГ „Иван Вазов“: „Благодаря на Мария за вдъхновението и това, че училището им се осмели да бъде първото, осъществило промяната. Изцяло заимствам от вашите знания и ги прилагам в нашето училище.”
Какво имаха да ни кажат и други ключови фигури
„В Централна и Източна Европа ние сме лидери. Характерно за Google е нестандартното мислене и това използваме и ние – понеже мислим нестандартно, ще успеем.”, сподели Асен Александров – председател на Сдружението на директорите в средното образование в Република България.
„Винаги имаме навик да си мислим, че изоставаме с нещо. Но това не е вярно и трябва да спрем да го вярваме. Защото в момента имаме лидерски позиции и това е заради няколко хиляди учители, които работят целенасочено и с постоянство за подобрение на образователната среда. Трябва да продължим да се учим, защото тепърва започваме. Слава Богу, общността е голяма и вярвам, че ще имаме все по-добри резултати.“, добави Стефан Стоянов – заместник-кмет „Oбразование, бизнес развитие и европейски политики”, гр. Пловдив.
В събитието се включиха и Диян Стаматов – председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България; Ваня Кастрева – началник на РУО София; Таня Тодорова – началник на отдел „Образование, спорт и младежи дейности“ в Русе; Генчо Керезов – заместник-кмет на Столичната община в направление „Дигитализация, иновации и икономическо развитие“ и други.
Снимка: Румяна Тонева, 24 часа
Впечатленията на Google за образователните технологии в България
Уилям Флоранс, част от Google за образованието от последните 17 години, сподели наблюденията си над българската образователна среда:
„Тук не става въпрос за поставяне на устройства в класните стаи, а за промяна на нагласата към преподаването. България се нарежда на четвърто място в Европа по сертифицирани от Google преподаватели, въпреки че броят на Chromebook устройства в училищата не е голям. Вие вече създавате екосистема от преподаватели, които да иновират образованието и това е много по-важно. Технологията може само да последва.“
„От друга страна, бройките на Chromebook устройства и Google профили са недостижими за другите над 20 страни в региона. Имаме 1.5 млн профила и 25 000 устройства – България е водеща в Централна и Източна Европа. 1400 обучители – рекорден брой. И 16 референтни училища в целия регион, всички от които са в България, което е много обнадеждаващо. Не съм виждал друг такъв пример за успешна дигитализация като община Пловдив – и то преди пандемията. Създадохме голямо изследване за града и го показваме като еталон за следване пред другите държави.” – добави и Павел Червони, Ръководител „Образование” в Централна и Източна Европа.
На преден план във форума се постави фактът, че прилагането на модел 1:1 (устройство за всеки ученик) все по-често съпътства преминаването на едно училище към нов подход в образованието. Д-р Александър Ангелов, управител на Център за творческо обучение, добави и няколко важни новини, свързани с технологичните иновации:
- Изпитите за сертифициране на Google от месец май 2022 г. официално ще са достъпни и на български език;
- Работата на Център за творческо обучение ще се насочи и към университетите, за да може учителите да се подготвят за иновативното преподаване още докато са студенти.
Google и Център за творческо обучение гледат напред, вдъхновени от обществото от мотивирани учители, и продължават усърдното партньорство с училища, университети и общини за развитието на българската образователна система.