Интервю със Светослава Шишиньова, Сертифициран Google трейнър и един от най-активните обучители на тема “Училище в Облака” към Център за творческо обучение.
Какво подтикна Вас лично да се сертифицирате по програмите на Google?
Не се вписвам в рамките на стандартния учител – винаги търся начини да раздвижа не само класната стая, а и умовете на учениците, с които работя. Искам учениците да формират трайни, полезни за съвременния свят знания и умения – а това не става само с четене от учебника и решаване на тестове. Ето защо когато нашето училище се включи в обучения за работа с инструментите на Гугъл за образованието с цел внедряване на облачна платформа и осъвременяване на ученето и преподаването, изобщо не се поколебах да съм част от тази промяна. По време на обученията, работейки с инструментите, разбрах какви възможности отварят – а решението за серитифициране бе естествено продължение на развитието ми в тази насока.
Колко време ви отне и срещнахте ли предизвикателства по време на обучението и изпитите?
Явих се на изпитите за Google Certified Educator ниво 1 и 2 в рамките на 3 седмици – подготовката за ниво 1 ми отне три дни, а за второ – 4. Много ми помогна това, че бях преминала обучения “Училище в Облака” и включих инструментите в своята работа. А и имах подкрепата на Центъра в лицето на Александър и Станислава, които ми даваха добри съвети и разяснения. Именно заради това нямах кой знае какви затруднения – единствената спънка беше създаването на осеви таблици в Гугъл таблици (никога не съм била добра с тях :))) ). А по време на самия изпит некомфортът идваше от стоенето на едно място прекалено дълго.
Какво е професионалното ви мнение за съдържанието на курсовете като теми, материали и начин на поднасяне на информацията?
Темите, които се разглеждат при подготовката през Teacher Training Center за всяко едно от нивата, са представени разбираемо и стегнато, обвързани са една с друга, а придвижването напред води до надграждане и повече яснота относно платформата, инструментите и мястото им в образователния процес. Лошото е, че когато се направи превод с Гугъл преводач, това не може да се види напълно. Материалите, заложени във всяка една от темите, допълват всичко гореописано – има прекрасни видеа със споделен опит от учители от целия свят, съществени въпроси, които провокират мисленето ти и предизвикват разчупване на рамката, а и тестове, които помагат значително за проверка на разбирането. Заложените практически задачи в Teacher Training Center не са много, което ми липсваше – но сега, с курсовете към Център за творческо обучение това се компенсира.
Как програмата повлия на кариерата Ви?
Преминавайки през програмата и използвайки инструментите в работата си се убедих за пореден път, че технологиите са необходим ресурс в учебния и административния процес в едно училище. Светът се променя с всеки изминал ден и не може да очакваме, че децата са като тези от времената, в които е нямало развити технологии. Ето защо е нужно да не се застопоряваме, а да се надграждаме като професионалисти в сферата, в която преподаваме. Преминаването през програмата е само част от това надграждане. Сертифицирането, непрекъснатото ми любопитство и жажда за още знания ме доведоха до желанието да споделям и помагам на всички учители, които се притесняват от технологиите – започнах с колегите от училището, в което работя, организирах обучения, чрез които да ги подготвя за новостите, които предстояха в нашата гимназия. А паралелно с това стартирах и с обучения към Център за творческо обучение – там се запознах с Ели Вързилова и останалите от екипа. При една от нашите първи срещи дойде и идеята за създаване на GEG групи в България, което да подкрепи училищата, които тепърва ще включват облачна платформа и всякакъв друг тип образователни технологии. От учител по английски език се превърнах в ментор и фасилитатор на една нужна промяна. И, ето ме днес – споделяме добри практики с колеги от цяла България и заедно вървим по пътя към едно по-качествено и смислено образование – защото всяко дете го заслужава.
Отрази ли се на работата на Вашето училище факта, че в екипа му има сертифициран Google обучител?
Отрази се значително – вече имаше човек, който да спомогне внедряването на нови технологии и модели на работа като организира обучения, споделя опит, консултира колеги, намира решения на казуси, с които се сблъсква училището през този процес. Като резултат се сформира екип, част от него са ЗДУД д-р Любка Славова и Михаела Стоенчева, който до ден-днешен подкрепя и насърчава колегите по пътя на положителните промени в нашата гимназия.
Каква е препоръката Ви към директорите и учителите, които все още обмислят тази стъпка в професионалното си развитие?
Ние играем съществена роля в образованието – без нас, не само в образователната система, но и в обществото и държавата, в която живеем, няма да има развитие. Общата ни цел не трябва да е само препредаване на знания, а и да предоставим на нашите ученици възможността да бъдат активни участници в своето обучение. Ето защо в този съвременен свят на непрекъснато технологично развитие, е хубаво да надграждаме, променяме подхода си и адаптираме към промените – така даваме добър пример на децата, все пак те са нашата мисия. Програмите за сертифициране към Гугъл за образованието са именно възможност за надграждане, което да даде началото на положителна промяна – за това не се колебайте, а смело се впуснете в това приключение.