Днешната ни история е за едно вълнуващо българско училище в Чикаго. Само за няколко дни след 17 март, когато затварят държавните и частни училища в Чикаго, българските учители имат вече готовност за работа в Google класна стая (Google Classroom). Можем да споделим, че те буквално изпреварват чикагските държавни училища, които влизат в платформата Google G Suite за образованието едва на 13 април.

Как се справят българските учители там в условията на криза ще разберем от Стела Калайкова, директор онлайн обучение в българското училище „Джон Атанасов”. Благодарим още на Боянка Иванова, доскорошен училищен ръководител и настоящ почетен член на училищния борд в БУ “Джон Атанасов”, за предоставената информация и съдействие при изготвяне на настоящата статия. Българските учители преминаха през обучителни програми и бързо се подготвиха за работа в облачното пространство. Затова се срещнахме и с техния ментор, Ирина Филипова, зам.-директор на 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, гр. София.

Защо точно Google G Suite за образованието? Как направихте своя избор още преди кризата?

Стела Калайкова, директор онлайн обучение, БУ “Джон Атанасов”, Чикаго: За нас като българско училище в САЩ, използването на облачна среда за обучение е познато, поради работата на наши български преподаватели, които са и учители и в американските училища през седмицата. Има няколко платформи, които се използват, но ние се спряхме на Google G Suite, защото повечето от нашите ученици от 5 клас нагоре вече ползват Google класна стая (Google Classroom) и други приложения на своите хромбуци или таблети, задължително предоставяни от американското им училище. Децата имат опит и е много по-лесно да се ползва същото приложение, с което те са свикнали.

Избрахме платформата за образование на Google (Google G Suite for Education), защото сигурността при ползване е безспорна и поради тази причина е избрана от хиляди общински и частни училища в щата Илинойс, САЩ.

Работата с G Suite е лесна и достъпна по всяко време, от всеки един учител или ученик. Спестяват се време и средства за размяна на работни листи или домашна работа. С многобройните допълнителни приложения, които може да се използват и споделят в класната стая, обучението е динамично, забавно и развива работата в екип. Учениците дори може да предложат нови знания по дискутираната тема на самия учител като споделят линк към сайт, видео или снимка с едно докосване на клавиатурата. 

За разлика от присъствената класна стая в интерактивната учениците могат да намерят, споделят и решат въпроси по теми за минути. Учителят проверява работата на учениците и отговаря на техни въпроси много бързо, което му дава възможност да има повече време за обогатяване на учебния материал и създаването на индивидуални подходи и програми за обучение според нивото на ученика. Примерно, ако е с по-високо ниво на четене и разбиране на текст, ученикът ще получи въпроси с по-голяма задълбоченост.

Какво се случи с българското училище “Джон Атанасов” в Чикаго, когато започна кризата?

Стела Калайкова: В момента на затваряне на всички училища в САЩ заради епидемията с коронавируса (17 март), ние също трябваше бързо да преминем към дистанционно обучение. Учителите ни се обучиха само за няколко дни да работят в Google класна стая. Така успяхме да включим всичките си ученици в облака (Google Cloud), дори изпреварихме чикагските училища, които започнаха използването на Google класна стая на 13 април. Родителите на по-малките ученици от 1-3 клас преминаха през доста затруднения. Децата изпитаха трудности да работят сами

с таблет или лаптоп, да влизат бързо във виртуалната стая, поради незнанието и невладеенето добре на езика, на техниката и новите приложения. Родителите се включиха още в началото на учебния процес, за да помагат. Много от тях бяха буквално залети от инструкции, учебни материали и ресурси, с които да продължат обучението от вкъщи и това беше голямо предизвикателство. Сега в Google класна стая (Google Classroom) всичко е на едно място, подредено и отбелязано по дати за изпълнение. Няма нужда да се отварят имейли или търсят уебсайтове, за да се изпълняват задачите за деня. Всъщност въвеждането на Google класна стая за по-малките ученици в началния курс на нашето училище изпревари използването му за тази група деца в чикагските държавни училища.

При започването на дистанционно обучение много училища позволиха на учителите си да използват видео връзка с платформата Zoom, но чикагските не го направиха, защото не можеха да си позволят да споделят личните данни на учениците си. Затова нямаше срещи за обучение с видео за началните класове, а само материали с инструкции.

Сега вече на 13 април всички държавни американски училища в град Чикаго преминаха официално само в Google класна стая.

Разкажете ни как се запознахте с дейността на Център за творческо обучение?

Стела Калайкова: През пролетта на 2019 г. Боянка Иванова участва в конференцията “Училище в облака” в гр. Пловдив, където за първи път се срещна с Александър Ангелов, ръководител на Центъра, и споделя възхищението си от новите възможности по проекта “Образование за утрешния ден” и платформата на Google за образованието.

Проектът се изпълнява от Министерството на образованието и науката по оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (на стойност близо 105 млн. лв.). Той безспорно е “най-мащабният в сферата на средното образование, не само като средства, но и като възможност за модернизиране на системата”, както обявява при представянето му тогавашният заместник-министър на образованието и науката Деница Сачева през септември 2019 г.

За дистанционното обучение на учителите от българското училище в Чикаго разказва Ирина Филипова, зам.-директор на 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, гр. София. Учителите преминаха през няколко обучителни сесии за работа с G suite в края на март с любезното менторство на Ирина Филипова, която освен зам.-директор е още учител по изобразително изкуство, обучител и сертифициран Google учител, притежаващ богат опит в провеждането на обучения на учители в български училища. За нея беше истинско предизвикателство да проведе първото си онлайн обучение точно с българското училище от Чикаго.

Попитахме и нея: Какво е чувството да си ментор на учители от българско училище през океана? 

Ирина Филипова: След първите минути на обучението вече бях сигурна, че това са хората, с които искам да работя – мотивирани, с голямо желание да учат и експериментират и позитивни, което е важна част от процеса. Срещата с готини хора винаги те кара да дадеш максимума от себе си. А и честно казано се гордеех, че мога да помогна на колеги, които работят в Чикаго. Оказа се, че имаме общи трудности при внедряването на облачните технологии в учебния процес и обучението се превърна по-скоро в приятелски разговор и споделяне на идеи и опит, а това за мен е най-ценното. 

Възможен ли е “облачен” мост за обмен на добри практики между българските учители в чужбина?

Ирина Филипова: Категорично да. Най-хубавото е, че технологиите ни сближават и ни дават по-голяма свобода да споделяме опит и знания без значение в коя точка на света се намираме. 

Какво ще си вземеш от българското училище “Джон Атанасов” в Чикаго, което би приложила в 119 СУ, гр. София?

Ирина Филипова: Ще си взема вдъхновение, позитивни емоции и добри познанства с хора, с които ще се радвам да се срещнем и на живо. А и няколко полезни съвета за обучението най-вече на малките ученици, които вече използваме активно.

Г-жо Калайкова, ще споделите ли нещо за финал относно българското училище “Джон Атанасов” в Чикаго?

Стела Калайкова: Горди сме, че като българско училище носещо името “Джон Атанасов”, ние също сме в крак с технологиите и успяхме да приложим успешно преподаване в облачна среда, което ще ни дава възможност догодина да предложим присъствено и дистанционно обучение в съответствие с  изискванията на ПМС 90 на МОН.

Фактът, че Център за творческо обучение е единствен официален партньор на Google for Education за България, е причината да се обърнем към тях за активиране на акаунт и обучение на нашите учители.

Българско Училище “Джон Атанасов”, Чикаго, е неправителствена организация с идеална цел за съхранение и запазване на българския език и национални ценности у подрастващото поколение наши сънародници зад океана. Ето защо обучението по български език, история и география на България заема основно място. Помощта от Център за творческо обучение при внедряване на облачното обучението на нашите преподаватели от експертни сертифицирани преподаватели е много ценен момент особено при възникнали затруднения.

Очакваме с нетърпение завършването на проекта “Образование за утрешния ден”. Благодарение на който ще има налична библиотека с ресурси – снимки, видео кадри и други, освободени от авторски права. Всеки преподавател ще има възможност да ги ползва за направата на уроците си и да ги качва в облачна среда.

Ще се финансира разработването на 10 000 образователни ресурси по утвърдените учебни програми от I до XII клас, както и ще се създадат адаптирани ресурси за деца със специални образователни потребности.

Платформата ще се интегрира в съществуващи национални и международни образователни системи със свободен достъп, както ни обеща през септември 2019 година тогавашният зам. министърът на образованието и науката (МОН) Деница Сачева, а министър Красимир Вълчев, заложи на развитието на дигиталните умения на младите българи като условия за утрешна професионална реализация… Тук е мястото да благодарим, както на министър Вълчев, който ние наричаме свойски “нашият министър” за постоянната подкрепа във всеки един момент на възникване на неочакваните предизвикателства на съвремието ни, както и на цялата Дирекция към МОН на българските училища зад граница и училищна мрежа за неотказната помощ и непрестанното взаимодействие, която ни оказват при внедряването на новите технологии в обучението. И директорът на дирекцията Наталия Михалевска и експертите Дарина Панайотова, Ваня Балчева и Ники Николов, които са винаги на разположение за помощ и подкрепа, независимо от часовата разлика. 


Център за творческо обучение благодари на Стела Калайкова и Боянка Иванова за всички предоставени снимки.


Българско училище “Джон Атанасов” е създадено под името “Св. София” през учебната  2001 г./2002 г. като първото лицензирано към Министерството на образованието в България българско училище в САЩ. Идеята за преобразуване на съществуващото до тогава неделно църковно училище в едно ново по организация образователно звено е на доскорошния училищен ръководител и настоящ почетен член на училищния борд Боянка Иванова. В училището се  преподава български език и литература, история и география на България по учебен план и одобрени учебници и помагала от МОН. През първата година в лицензираното училище се обучават 18 ученици в една класна стая в новопостроения църковен комплекс “Св.София”. През 2008 г. поради значителното увеличаване на броя на учениците – 110, училището се премества в сградата на университета “Дьо Пол” в Чикаго и се преименува в  българско училище “Джон Атанасов”, а от 2010 година до настоящия момент е в сградата на държавния колеж Октън в предградието Дес Плейнс (Des Plaines). Броят на учениците към днешна дата е над 180. Учебните занятия предлагат извънкласни форми по народни танци, музика и рисуване, математика, театрален кръжок и др.

През своята 18-годишна история училището, неговите учители и училищният им ръководител са награждавани с най-престижни държавни отличия:

  • Почетен медал ”Иван Вазов” на Държавната агенция за българите в чужбина от 2010 г.; 
  • Почетен сребърен плакет “130 години Учредително народно събрание”, наградата е удостоена от страна на комисията за българите в чужбина към Народното събрание на Република България през 2015 г. за цялостната просветителска дейност зад граница; 
  • Почетен знак на МОН – април 2016 г.;  
  • С почетен знак на Президента на България Румен Радев през 2017 г. е удостоена Боянка Иванова за главни заслуги за включването на българския език в американската образователна система чрез програмата Seal of Biliteracy (Печат за Двуезичност) в щата Илинойс;
  • Голяма част от учителите и ръководителите на училището са удостоени с почетната грамота на МОН “Неофит Рилски”, а Боянка Иванова, основателят на училището, с отличието “Българка на годината” за 2012 г. на Държавната агенция за българите в чужбина.

Освен реализацията на идеите си, които са с широка обществена значимост, като  лицензиране на училищата в САЩ и признаването на българския език в САЩ, БУ “Джон Атанасов” с ръководител Боянка Иванова, е съосновател заедно с училище “Климент Охридски”, с ръководител Боян Кулов, във Вашингтон, на Асоциацията на българските училища в САЩ през 2006 г., която година по-късно прераства в Асоциацията на българските училища в чужбина. Училище ”Джон Атанасов” е домакин на два форума на българските училища в САЩ през 2011 г. и през 2016 г., на които присъстват над 130 представители от 40 български училища от 14 щата на САЩ, както и министрите  на образованието в България Сергей Игнатов и Красимир Вълчев. На тези форуми се вземат важни за развитието на българското образование зад граница решения.


Подробна информация за облачната платформа G Suite за образованието, безплатни ресурси, връзки към групи за споделяне и взаимопомощ, информация за сертифициране по програми на Google и др. ще намерите на cloud.cct.bg 


 

LEAVE A REPLY