Capture

CLASSROOMTECH.BG попита експертите от Център за творческо обучение кои са най-често срещаните проблеми и въпроси относно интерактивните дъски.
Защо използването на интерактивни дъски в класната стая в 98% от случаите превръща урока в “иновативен”? На въпросите отговаря Благовест Папагалски, технологичен експерт от Център за творческо обучение, който ще развенчае заблудите, страховете и 4-те мита в това образователно нововъведение, а именно:
  • МИТ №1: За да правим интерактивни уроци необходима и напълно достатъчна е само интерактивна дъска.
  • МИТ №2: Има съществена разлика в марките и модели интерактивни дъски.
  • МИТ №3: Интерактивните дъски отнемат много време да бъдат включени и настроени.
  • МИТ №4: Интерактивни дъски трябва да вървят в комплект с готово съдържание, което да използваме в рамките на учебната среда. Ако такъв комплект няма – не можем да използваме интерактивните дъски.
Благовест Папагалски
 За интерактивните дъски и предизвикателствата, свързани с тях разказва Благовест Папагалски от Център за творческо обучение:
 Още когато се роди идеята за CLASSROOMTECH имахме вътрешно усещане, че статия с подобна тема искаме да напишем и още как! Не просто, защото сме огромни фенове на интерактивните дъски, а поради “шарената” обратна връзка, която получаваме всеки ден от учители, които обучаваме на тънкости и хитрини при работата с този вид инструменти в тяхната учебна среда. Интерактивните дъски през 2016 г. сами по себе не са “иновация”. 1990-та е годината, в която биват произведени първите интерактивни дъски (според Wikipedia) и за да бъдем точни първоначално технологията е разработена, за да реши проблемите на бизнес организации, които физически са разположени на различни отдалечени точки на Земята. Не бихме могли да наречем “иновативен” един продукт на възраст 26 години, нали?

Ала уменията, идеите и опитът на всеки един учител, съчетани с инструмент като интерактивните дъски в 98% от случаите получават титлата “иновативен”.

В продължение на 10 години екипът на Център за творческо обучение изгражда цялостни интерактивни кътове. В работата си срещнахме няколко широко разпространени митове и легенди, които ще се постараем да обясним, придружени със съответните изводи от “скромния” ни опит 🙂

 

  • МИТ №1: За да правим интерактивни уроци необходима и напълно достатъчна е само интерактивна дъска.

 

Всъщност необходима е комбинация от подходящи и съвместими помежду си интерактивна дъска, мултимедия и лаптоп. В Център за творческо обучение обикновено подобно предложение се комбинира с монтаж и обучение на екипа. Вярваме, че оборудването върви ръка за ръка с комфорта на учителите и тяхното обучение за правилната му употреба, което разкрива и огромните възможности на интерактивните кътове.

 

  • МИТ №2: Има съществена разлика в марките и модели интерактивни дъски.

 

Всички интерактивни дъски правят едно и също. Съществената разлика е в това колко добре го правят! Нека сравним жичната с безжична мишка. И двете държим по един и същи начин, имат ляв, десен бутон и колелце. И двете работят на сходен принцип и движат стрелката по екрана на компютъра. Разликата е в удобството на тази, която няма кабел и това, че позволява да управляваме компютъра си от разстояние.Благовест Папагалски

Разнообразието от интерактивни дъски може да се разгледа по подобен начин, ала има повече свойства, които трябва да вземем предвид, когато избираме марка и модел, с която да работим. Например:

  1. С каква програма за създаване на учебни ситуации работи интерактивната дъска? Преведена ли е на български и какви инструменти включва? Създадена ли е да служи на учителите – пести ли време или по-скоро затруднява работещите с нея? Може ли да послужи на учениците, когато работят по групи или самостоятелно? 
  2. Как се осъществява връзката с компютъра – чрез кабел или безжично? Липсата на кабел между интерактивната дъска прави провеждането на урока много по-лесно, приятно и безопасно, както за учениците и учителите, така и за самото устройство.
  3. Безжичните интерактивни дъски в общия случай са мобилни, което позволява лесно да бъдат прибрани след края на учебния час, както и да се споделят от колеги в различни кабинети. Това ще намали общия разход, защото една група учители може да разпредели равномерно подобен ресурс, така че всеки да има възможно да ползва интерактивната дъска поне едни път в седмицата, когато другите не я ползват.
  4. Имат ли възможност да се свързват помежду си, за реализирането на “Свързани класни стаи”. Това е неповторима възможност на дъските, за която можете да научите повече тук.

В това видео ще видите, интерактивните дъски eBeam, които са доказали своето качество и възможности. Ние използваме eBeam дъски ежедневно, препоръчваме от личен опит (вижте следното видео):

Повече за интерактивните дъски eBeam можете да научите на сайта на Център за творческо обучение.

Използвах примера с мишките, тъй като интерактивните дъски вършат същата работа – под друга по-интересна и удобна форма, която дава повече възможности на учителите. Разликата е, че държим писалка вместо … мишка (докато натискам бутоните на клавиатурата се усмихвам, защото дори ми звучи по-приятно 🙂 Едно от основните неща, с които започваме обученията си за работа с интерактивна дъска, е “правилото”, което гласи, че “щом можем да го направим с мишката, можем да го направим и с дъската” – независимо дали става въпрос за образователен софтуер, програма за презентиране или изписване на текст.

  • МИТ №3:  Интерактивните дъски отнемат много време да бъдат включени и настроени.

 

Всъщност нужда от предварителна подготовка и допълнително време за настройване има когато:

  1. Оборудването не е монтирано и се очаква от учителите да правят това преди всяка учебна ситуация. Това понякога може да отнеме наистина повече време, но с правилна подготовка и нагласа след 1-2 повторения няма да отнема повече от 5 минути.
  2. Когато оборудването е по-нисък клас с по-ниска цена – тогава проблемите, които усложняват и забавят настройването могат да бъдат много – от технически неизправности до различен работен език и т.н

interactive kindergarten

Ето как изглежда един изграден от ЦТО интерактивен кът в 136 ЦДГ “Славия”, гр. София с директор Стефка Илиева. Монтиран проектор на тавана. Връзка между проектора и лаптопа е осъществена чрез HDMI кабел, който предава звук и картина. Бяла магнитна дъска с размери 180х120 см, в лявата част на която е поставена интерактивна дъска еBeam. Лаптопът за учителя не се вижда на снимката, разположен е на работна маса, от лявата страна на бялата дъска.

  • МИТ №4: Интерактивни дъски трябва да вървят в комплект с готово съдържание, което да използваме в рамките на учебната среда. Ако такъв комплект няма – не можем да използваме интерактивните дъски. 

 

Голяма част от учителите подхождат към работата с интерактивна дъска именно с такова очакване, което е погрешно. Ако си спомняте началото – тези устройства са създадени, за да решават проблемите на бизнес организации. От тогава до сега има много малко разработени мултимедийни продукти, които могат да се използват в комбинация с компютър и интерактивна дъка. Такива са образователните пъзели “Азбука и Смятанки” и “Мултимедиен образователен пакет”, подходящи за предучилищен и начален етап.

Когато подобно съдържание липсва, единственото, с което разполагаме е програмата, включена в комплекта на интерактивната дъска, разработена от самия производител. Именно затова ПЪРВАТА точка от съществените разлики между интерактивните дъски е програмата за създаване на учебни ситуации, която е разработил производителя. Дъските с по-висока цена, обикновено оправдават това с много качествена изработка, както на самите устройства така и на софтуера.

interactiva
Снимката от екрана на ebeam Scrapbook, програма за създаване на учебни ситуации, разработена от производителите на Luidia ebeam – от този хипер-линк можете да свалите програмата.

Програмата не просто калибрира и настройва интерактивната дъска. Тя превръща учителя в автор на учебни ситуации! Тогава учителят определя дизайна, избира подходящите картинки, подходящата подредба и темпото, с което да се проведе ситуацията. И макар това да изглежда сложно, елементарен пример е картинката по-горе – с няколко снимки на плодове, които се движат свободно с писалката на дъската и няколко цифри да създадем интерактивна ситуация, която упражнява не само броене с цифри, но и различаването на количествени показатели и категоризиране и различаване на цветове.

Програмата на интерактивните дъски eBeam Scrapbook е безплатна и можете да я свалите от страницата на ЦТО.

Нека се върнем на тези 98% от случаите, в които опитът на всеки един учител в комбинация с инструмент като интерактивните дъски, дава иновативен резултат. Всъщност тази статистика е вярна само, защото много МАЛКА част от учителите умеят да споделят и се информират взаимно за своите успехи и нови постижения. Просто на този етап няма измерител, който да определи една такава учебна ситуация като иновативна.  И въпреки че броят на учителите, които използват интерактивните дъски в момента е повече от всякога, все още липсва обмяната на опит, знания и ресурси. Ако аз имам 10 разработени урока и още 2-ма учители имат по 10 разработени урока поотделно ние имаме по 10, което на практика е еднакво малко. Ако споделим един с друг своите уроци и идеи, всеки от нас ще има в пъти повече уроци и идеи.

Повече от всичко екипът ни иска да участва в движение, което дава началото на отвореното споделяне между учителите. Споделям с вас интересен ресурс, подходящ за учители от детски градини и начален етап, както и за родители на деца на възраст от 3 до 9. Той може да бъде полезен в реализирането на учебни ситуации в комбинация с интерактивни устройства!

Това не е единствения пример за свободно достъпно съдържание в интернет. В никакъв случай не претендираме, че е най-доброто, което можете да намерите. Но то съществува и всеки има достъп до него, въпрос на гледна точка е как учителя може да се възползва от това и да спести своето време при планирането на следващата интерактивна учебна ситуация.

С нетърпение очакваме вашето мнение и въпроси в коментарите под статия, а защо да не споделите и своя любим ресурс за работа с интерактивна дъска, от който намирате полза в момента?

5 COMMENTS

  1. Как, ако учител е на постоянен трудов договор, но не иска и избягва технологиите, ще бъде изместен или принуден да ги използва в часовете си? Това или си ти е в кръвта, или не. Всеки може да симулира използването им. И при младите е така!!!

  2. Технологиите никога няма да изместят учителя, но в такова време живеем, че учителите, които са по-навътре с технологиите и свободно боравят с тях – ще изместят тези, които не ги използват…

    • И изглежда така трябва да бъде, както младите хора, които свободно боравят с технологиите са предпочитани на пазара на труда, пред тези, които не боравят с технологии.

  3. абе вие луди ли сте?Как и на кого да каже детето учителко любима?На Вашата технология? Кой ще хране детката ръчичка а не да сочи стрелите на Тази дъска?Полудяхте по тия технологии!!Ние пращаме деца при Вас а не машинки.Дръжте се и ги учете не с техника а с любов и разбиране!!!

    • Г-жо Георгиева, благодаря ви за коментара!

      От опит мога да ви уверя, че това дали един учител има умения и познания да създаде връзка (на едно дълбоко ниво) със своите обучаеми си проличава на петата минута, още преди да заговорим за иновативни технологии. Всъщност двете нямат нищо общо.

      Целите на екипа ни и мотивацията зад труда ни нямат нищо общо с идеята, че технологиите могат да изземат по какъвто и да е начин мястото на учителите. Аз лично не вярвам в това и статията не казва това.

      Технологиите са просто “ИНСТРУМЕНТ”. Стойността идва с намесата на УЧИТЕЛЯ и неговите умения за работа с този инструмент. Учителят трябва да бъде актуален спрямо нуждите и интересите на обучаемите, защото иначе няма да е интересен, нали?

      А стремежът на екипа ни и стотиците учители, които осъзнават това и ежедневно работят над себе си, не е изблик на лудост, уверявам ви 🙂

LEAVE A REPLY