Изводите пазим за накрая – какво се случи на поредицата от семинари “Инструменти за привлекателно образование”

DSC06099От 30 октомври до 12 декември 2015 г. Център за творческо обучение проведе поредица от семинари на тема “Инструменти за привлекателно образование”.

Поискахте от нас да споделим как преминаха всичките 10 семинара в 9-те града на България и какво споделиха с нас директори, учители и експерти от Регионалните инспекторати по образование за своите технологични предизвикателства.

Инструментите за привлекателно образование са по-привлекателни в Плевен, отколкото в София!

На семинарите се регистрираха 999 учители и директори от цялата страна като 785 от тях дойдоха на място и се запознаха с дейността на Център за творческо обучение. Интересно бе, че в София (откриващото събитие) и Варна (второто събитие) участниците бяха 50-60, докато в Плевен, Благоевград, Русе и Пловдив посрещнахме над 80, а в Плевен дори 130 участника! На последното събитие на 12 декември 2015 г. посрещнахме над 100 гости, отново в София. Благодарим за интереса!

За предговор

Фокусът на семинарите “Инструменти за привлекателно образование” е върху технологиите и тяхното ефективно използване в класната стая и училището. Тук е моментът да запитаме: Къде има и къде липсват технологии в българското училище? Къде технологиите се използват по предназначение? Оказва се, че компютри има, компютърни кабинети също, както и мултимедийни проектори. Това оборудване се използва за презентации, а също и в часовете по информационни технологии. Предизвикатество (все още) е наличие на добър безжичен интернет в класните стаи и изобщо в сградите на училищата. Учудва ни, че интерактивните дъски все още се използват много рядко. Това създава парадоксалната ситуация, в която има налично качествено оборудване, но няма постигнато за ефективо му внедряване в учебния час.

За най-голямото изложение за образователни технологии в света – BETT Show.

12524006_1032569856805265_4426828255505534012_n (2)

Екипът ни вече 6 поредни години участва в най-голямото изложение на образователни технологии в света – BETT show, в Лондон, Великобритания. Следим процесите на промяна на технологиите и активно участваме в тях. Вдъхновени сме от световните постижения и сме изцяло посветени на въвеждането на най-добрите възможни решения за проблемите ни, тук, в България (да, слушали сме на живо Сър Кен Робинсън…). Знаем как по света се внедряват лаптопи, таблети, облачни системи, интерактивни методи, базирани на ИКТ. Виждаме как училищата и учителите от Европа използват ИКТ, за да дават повече на своите ученици и да работят за уменията на 21 век. Семинарите “Инструменти за привлекателно образование” показват как България не е изоставаща страна, но има да извърви дълъг път в успешното внедряване на технологиите в училище. Отговорност на всеки участник – учител, директор, експерт в системата е да върви по този път и то бързо!

Какви бяха практическите занятия и кое бе най-интересно!

В семинарите практическите занятия включваха 5-6 различни инструмента, а именно Prezi, Kahoot, GeoGuessr, Matek, Пляс Камера, Makey Makey и платформата Scientix. Най-голям интерес предизвикахa makey-makey-is-nerd-awesomekahootKahoot! и Makey Makey. Участниците работиха с инструментите по групи, паралелно, по едно и също време и само с един инструмент. След това всяка група имаше възможност да представи своя инструмент, както и изводите, направени по групите. Учителите сами коментираха как инструментите могат да бъдат ефективно включени в учебния час и да заинтригуват учениците.  Въпреки че представяхме всички инструменти по отделно, много често аудиторията “протестираше”, че не всеки е успял да премине през всички инструменти поради интересните и разнообразни функции на всеки от тях. Именно това беше нашата цел – да запалим интереса Ви, Вие сами да ги разгледате и да направите учебния час незабравимо преживяване.

Чуденки!

DSC02833Учуди ни, че всеки път, когато питахме: “Има ли във вашето училище едно място, на което да са записани и сортирани всички презентации и електронни ресурси на всички учители?” навсякъде отговорът беше: “Не, няма!”.

Ние казваме, че пътят към привлекателното образование е по-добрият обмен на практики и идеи между учителите, повече общуване и то целево и по същество. Докато подобно споделяне не стане факт, трудно ще постигнем напредък в използването на технологии в класната стая…или друг вид напредък. “Никой не е остров”, както е написал Джон Дън. Споделянето е фундаменталната основа, нужна за усъвършенстването на всяка програма, технология, занаят.

Комплексирани сме от липсата на технологии! Защо?

tableti_2

За да правиш привлекателно образование не е нужно да имаш ИКТ! И по-важното –  технологиите могат да подпомогнат образованието, но (за сега) няма да заместят учителя. Също така повече технологии не означават по-добри резултати в ученето, но със сигурност означават повече работа. Вместо да се стремят да осигурят технологии за всички ученици, училищата трябва да направят средата на учене благоприятна за ИКТ. Проблемът не е в старата техника, а в старите начини за нейното използване. В най-лошия случай – на нейното категорично неизползване, техниката стои в кутиите или по масите! ИКТ в училището е много повече от закупуването на компютри. Представете си колко проблема “доставят” 100 лаптопа в едно училище. Как се инсталират и поддържат?

 

Как 529 гости оцениха семинарите?

От 529 обработени форми за обратна връзка получихме следните резултати: замисъл на семинара – 94,64% са удовлетворени от замисъла; организация на програмата –  92,39% удовлетвореност; стил на общуване – 96,66% удовлетвореност; съдържание на семинара – 94,80% удовлетвореност.

Преподаватели по физическо възпитание и спорт се оплакват, че ние показваме инструменти за други предмети.

Център за творческо обучение има мисията да открива, проучва и внедрява инструменти за привлекателно образование. Ние ще Ви покажем инструмента в един контекст, на пример за час по география. Както учениците казват, че не знаят защо учат дробите, така учители казват на нас “Защо ни е това устройство или защо ни е този сайт?”. Да дадем добър пример за учениците! Работа на учителя е да разкрие приложимостта на инструмента в неговата предметна област и в своята преподавателска практика.

До всички участници:

ИПО Център за творческо обучение

Надяваме се USB паметите да Ви харесват и да сте си получили сертификатите за участие, ако не – пишете ни! А до всички читатели – разгледайте инструментите за привлекателно образование и ни пишете!

От 30 октомври до 12 декември 2015 г. Център за творческо обучение проведе поредица от семинари на тема “Инструменти за привлекателно образование”. Семинарите се провеждат от екип специалисти в областта на технологиите и училищното образование. Семинарите се осъществяват с подкрепата на Фондация “Америка за България”.

От нас УСПЕХ!

………

 

Споделяме с Вас най-интересните въпроси и коментари от формите за обратна връзка, като получихме форми попълнени със син химикал, препоръките с червен!, (София 12 декември 2015 г.)

  • “Твърде много лични истории и определено времето не стигна”, “Организацията на WiFi не вълнува учители, а програмисти!”
  • “До колко технологиите влияят на психическото развитие? Ако в училище ползват интернет технологии 5 часа и вкъщи пак, това как би им се отразило? Може ли да се направи синтез на научни проучвания относно е-обучения?
  • “Какви технологии искате въведени във Вашето училище?” попаднахме на отговора: “Мотивация и желание у голяма част от колегите!”

Отговори на тези въпроси ще получите в следващото ни видео.

(Visited 7 times, 1 visits today)

16 коментара

  1. Дидо

    Итеративни дъски, инструменти и т.н.? Това ли е причината да не се внедри масово итерактивното, казано по модерному, образование?
    ВОЛЯТА дами и господа! Волята от страна на учителите е проблема! Ето какво ще ви споделя:
    Сега съм на 44 години. Когато бях 8-ми клас (преди около 30 години) беше зората на персоналните компютри. Итеративни дъски? Проектори? Що за чудо на технологиите?! Работихме на черно-бели монитори или по-скоро бяха бели букви на зелен фон. Аз бях просто ученик, който се увлича от компютри и програмиране и представях гимназията по състезания. Имах обаче и един жив интерес към химията и един ден „даскала“ по химия ме привика и ме попита дали мога да направя онагледяване на един урок по химия на компютъра. Така с движещи картинки. Ужас! Исках да му кажа, че мога, но по това време графиката на компютъра беше нещо много сложно, а да я раздвижиш почти невъзможно. Даскала обаче ме потупа по рамото и каза: Ще се справиш! Аз ще говоря и с директора да те прати тук-там, да те запознае с някои хора и ще го направиш. Е, не беше лесно, но направих графичен модел на молекулите на натрий, хлор и … познатата ни на всички готварска сол (натриев хлорид). Успяхме и да ги раздвижим и като на филмче да покажем как от тези две опасни за хората вещества, се получава солта, която ядем всеки ден. Един инженер преработи един цветен телевизор да може да се ползва като монитор за компютър и така получихме по-голям екран с цветно изображение и … това „грабна“ съучениците ми. Последваха още два урока, които бяха онагледени така и … един по физика за лазерите.
    Повярвайте ми, нямаше ученик, който да е гледал тези уроци и да не ги е запомнил и разбрал. Не че ги бях направил по някакъв невероятен начин. Просто беше нещо ново, непознато, но … простичко и разбираемо.
    Тогава обаче имаше учители заинтересовани да научат учениците си. Да ги заинтригуват. Никой не им плащаше за това. За едното „Браво“ и едното „Благодаря“ го правеха. От нищо направихме нещо. А сега? Сега има техника, но не веднъж съм получавал отговори: Що се вреш между шамарите? Някой ще ти плати ли? Ще ти го признае ли?

  2. Здравейте,
    присъствах на два семинара “Инструменти за привлекателно образование” в София – наложи се на 2, защото от първия си тръгнах по-рано поради служебна заетост. Току-що завърших квалификационен курс Educational Technology Today по „Еразъм +“ в Кеймбридж. Част от технологиите, с които ни запознаха и с които работихме, бяха Kahoot и Prezi. Това ме провокира да заявя публично, че съдържанието на семинарите беше категорично полезно и съвременно. Вече бях направила много тестове в Kahoot, ползвам Prezi, а платформата Scientix я разпространих сред колегите. Винаги съм се доверявала на екипа Ви, но е хубаво повече хора да знаят, че програмата на семинарите беше с възможно най-съвременните технологии. Очаквам нови и вдъхновяващи срещи! Поздрави на целия екип!

  3. Според мен NASA крие много от хората.Например мисия „АПОЛО 11″.Смята се,че извънземни са видяни на луната,но какво прави НАСА? Седи и мълчи!!!
    Някои ще ме сметнат за прав други не,но за мен НАСА са ИЗМАМНИЦИ!!!

  4. juli

    Текста е поставен на лош фон и нищо от написаното не се чете.

  5. susho e che dava obrazovanie na decata

  6. i zasho nqma obrazovanie iz daskalata

  7. imam vupros kum vas
    zasho horata tupeqt vmesto da sa umni

  8. Чудесно е. Новите технологии предлагат интерактивност. На децата, навярно, им е по-интересно да учат чрез интерактивност – взаимодействие. Може би на големия, забързан в ежедневието човек, със 142 проблема на главата, му е по-лесно да погледне едно табло на Слънчевата Система и бързо да си извади данните, които му трябват. Но за един ученик, да се хване и да подреди планетите в Слънчевата Система на едно интерактивно табло, сигурно ще му е по-интересно, и между другото полезно. Ако не друго, то чрез интерактивността, може да се „излъже“ ученика да научи нещо 🙂 На един учител по физическо, ще му е полезно ако иска да запознае децата с хилядите спортни и дворни игри и техните правила, в спорта също се мисли. Но истинското физическо не може да се замени, там трябва да се оставят таблетите за мало и да се излезе на двора 🙂 Аз се занимавам с разработка на малки образователни игри, за хоби. Може да не са професионални, но са идеални за една смарт класната стая 🙂 Добра идея е първо ученикът да се предразположи към любзнателност и след това да му се дават точните данни. Затова интерактивното обучение е бъдещето.

  9. Елена

    В учените програми по физическо възпитание и спорт има толкова много очаквани резултати, които биха могли да се постигнат чрез използването на ИКТ като инструмент… Нека се се сърдят колегите по Физическо, а да хващат компютъра и проектора и да действат.
    Из УП 5. клас:
    „Познава основни изисквания от правилника по лека атлетика.
    Знае факти, събития и образци на изкуството от древността, свързани с леката атлетика…
    Назовава факти, събития и образци на изкуството от древността, свързани с физическото възпитание и спорта…
    Знае исторически факти и събития за вида спорт…“

    • Александър

      Благодаря, Елена, за коментара!
      Всъщност учителя по физическо възпитание и спорт може много неща да сътвори с един таблет в ръцете, дори и по време на учебния час!
      Скоро бяхме в едно училище, където директора каза, че непременно иска да има wi-fi в салона и съблекалните! 🙂

  10. lina

    Имам желание да го прилагам,но ми липсва техниката на нужното ниво за да покажа всичко.
    Знам че за учениците всичко ново привлича тяхното внимание,проявят желание да го усвоят.

    • Здравейте! В следващото издание на семинарите ще се наблегнем на инструменти, които са общодостъпни, за да няма никакво изискване към оборудването в училище. И сега съществуват хиляди варианти за използване на смартфоните на учениците дори!
      В кой клас и по кой предмет преподавате?

      • Ангелина

        Здравейте Александър,
        Кога е следващото издание на семинарите?

        • Александър

          Октомври и ноември 2016 г. сме планирали нови 10 семинара със съвсем нови инструменти! Очаквайте информация тук до края на м. септември.
          Поздрави!

Trackbacks for this post

  1. Защо BETT е важното събитие за образование? – CLASSROOMTECH

Напишете коментар