По време на Националната конференция „Умения за иновации в образованието“, която се състоя на 8-9 ноември 2024 г. в София, Дари Борисова успя да докосне сърцата на всички присъстващи с вдъхновяващия си разказ. Събитието, организирано от Центъра за творческо обучение в партньорство с фондация „Лъчезар Цоцорков“, се проведе под егидата на Министерството на образованието и науката и с домакинството на Столична община.

В залата беше тихо, когато Борисова, специален педагог и основател на фондация „Силата на глухите деца“, започна своя разказ. На екрана зад нея се появиха две усмихнати лица – Бобо и Жоро. Две деца, които не чуват, но говорят на универсалния език на обичта и знанието. „Обичта е чувство, а знанията без емоции са нищо“, започна тя.

Тази сцена е квинтесенцията на мисията на Борисова – да вдъхнови, да обучи и да създаде среда, в която всяко дете, независимо от дефицитите или таланта си, може да бъде щастливо и успешно.

Децата извън „нормата“

Дари Борисова работи с деца с увреден слух и множество увреждания повече от 20 години. Тя описва как глухите деца в масови училища често полагат „ентата степен усилия“, за да усвоят знания, които за техните чуващи връстници са предизвикателство на обикновена сложност. Бобо и Жоро, две глухи деца, обучаващи се в масово училище, са жив пример за това. Докато единият блести с академични умения още от тригодишна възраст, другият израства със спокойна увереност, воден от социалната и емоционална интелигентност.

Това наблюдение подтиква Борисова да създаде „Окрилено начало“ – проект, който обединява академичните знания със социално-емоционалното образование. Основата? Научните данни, които категорично показват: децата, които развиват социално-емоционални умения, постигат по-добри академични резултати, имат по-добри отношения с връстници и по-стабилна психологическа устойчивост.

Пътят към промяната

През 2020 г., заедно с фондация „Лъчезар Цоцорков“, „Силата на глухите деца“ стартира пилотен проект в осем училища в България. Целта е амбициозна – създаване на методология, ресурси и обучителни програми, които да обхващат всички ученици, независимо дали имат специални потребности или са с типично развитие.

„Проектът започна с откритост към експерименти“, споделя Борисова. Това доведе до разработването на 11 обучителни ресурса, които впоследствие бяха трансформирани в четири учебни помагала за ученици от 1-ви до 4-ти клас. Водещата методология се базира на рамката на CASEL – световен стандарт за социално-емоционално учене, който се фокусира върху себепознанието, саморегулацията, социалните умения, отговорното вземане на решения и създаването на позитивни връзки.

Устойчив модел за промяна

Резултатите от проекта надминават очакванията. В осемте училища, където се прилага програмата, над 180 учители и 2043 ученици вече работят със специално създадените помагала. „Учителите намериха ново вдъхновение, а родителите се включиха активно като равноправни партньори в обучителния процес“, казва Борисова. Интеграцията на социално-емоционалното учене в традиционната учебна програма също се оказа успешна. От приказки за доброто до математически задачи, свързани със сътрудничество – учителите намират начини да вплитат социални уроци във всекидневната работа.

Едно от най-важните постижения е валидирането на дигитален инструмент за оценка на социално-емоционалните умения при деца. Този инструмент ще бъде внедрен в националната образователна система – стъпка, която затвърждава значението на проекта за бъдещето на образованието.

Предай нататък

„Когато човек се зарази с доброто, единственото, което може да направи, е да го предаде нататък“, споделя Борисова с усмивка, напомняйки за емблематичния филм „Предай нататък“. Това е философията на „Окрилено начало“ – да вдъхнови учители, родители и ученици, които от своя страна да заразят с добрия пример други общности.

Докато разказът й приключва, става ясно, че „Окрилено начало“ е не просто проект, а движение за промяна. Промяна, която започва от децата, но обхваща цели общности. „Защото децата са в центъра на всичко, което правим“, заключава тя.

Какво следва?

Програмата е на прага на мащабиране. В момента се работи върху включването й в държавните образователни стандарти. За тези, които искат да бъдат част от промяната, Борисова насърчава: „Свържете се с нас. Ресурсите са достъпни за всяко училище, което иска да прилага тази методология.“

Фондация „Силата на глухите деца“ доказва, че социално-емоционалното образование не е лукс, а необходимост. Защото както ни напомнят Бобо и Жоро – знанието и обичта вървят ръка за ръка.

LEAVE A REPLY