За поредна година екипът на Център за творческо обучение се включи в образователното изложение BETT в Лондон, където събира международен опит от първо лице и го споделя с образователните експерти в България.
Екипът бе само част от българското представителство на изложението, където се включиха и Стефан Стоянов – заместник-кмет на Пловдив, Наталия Митева, представляваща Google за образованието, учители от СУ „Христо Данов“, гр. Пловдив, представители на СОУ „Сава Доброплодни“, гр. Шумен, Бургаския университет и други. Сред международното присъствие имаше множество участници от Сингапур, Обединени Арабски Емирства, Индия, Китай и много други.
Какво е BETT Show?
BETT (British Educational Training and Technology) Show е едно от най-големите събития за образователни технологии в света. Изложението се провежда ежегодно в Лондон и се посещава от над 20 000 участници от цял свят. Теми като творчески технологии, хибридно обучение, благосъстояние на учениците и виртуална реалност се обсъждат по щандове на различни образователни и технологични експерти, както и на панелни дискусии и презентации, демонстрации, обучения и мрежови срещи. BETT дава възможност на преподаватели, ученици и технологични компании да обменят идеи и да си бъдат взаимно полезни.
Тази година акцентите на изложението бяха:
- Възможности за трансформация на учебния час с изкуствен интелект и къде стои границата;
- STEM и STEAM обучение, роботика и учене чрез конструиране;
- Благосъстояние и безопасност на учениците в класната стая и онлайн
- Интегриране на непривилегированите ученици чрез екипна работа и психологически подходи;
- Благосъстоянието на учители и училищни екипи в хода на промените;
- Виртуална реалност и esports (виртуални спортове);
- Как да подберем оборудване за училище спрямо образователните си цели.
Екипът на Център за творческо обучение се включи и в официална дискусия на по чаша чай в House of Lords в Westminster. В дискусията на тема “Изкуственият интелект в класната стая” се включиха международни образователни експерти, учители, професори от Кеймбридж и други, а водещ беше Lord Jim Knight.
Обсъдиха се ключови моменти в развитието на изкуствения интелект – кои процеси би заместил, от каква възраст би било полезно за учениците да го използват, как всъщност може да допринесе за диалога и екипната работа, а не да ги замести.
“Изкуственият интелект не е просто средство за разпространение на информация, а предизвиква учениците да се замислят как да задават по-добри въпроси.” – сподели Кевин Мартин, завеждащ центъра по дигитално образование в Кеймбридж.
Заедно с група български учители екипът на Центъра се включи и в ексклузивна работилница на LEGO Education, водена от международните експерти на LEGO. Те разказаха повече за LEGO Learning System, която се основава на учене чрез игра и придобиването на знания чрез експериментиране. Сесията завърши със състезание между готовите роботи, които бяха програмирани да “тичат” напред.
По време на втория ден от изложението Александър Ангелов, управителят на Център за творческо обучение, представи работата по програмата “Умения за иновации” в България на щанда на Intel. Сред зрителите бяха лидери от технологичния гигант и Стефан Стоянов, заместник-кмета на гр. Пловдив – където училищата все по-умело се справят с образователните STEM ресурси.
По време на презентацията бяха представени и добри примери от училища в България с деца в неравностойно положение, в които се изследва влиянието на STEM и по-ангажиращите подходи в преподаването върху задържането на децата в училище.
В заключение
Можем да обобщим, че технологиите стават не само неизменна част от образованието, а и двигателна сила за оптимизиране на процесите. Това има силата да трансформира учебния процес, като освободи пространство на учителите да се концентрират върху персонализираното обучение и личния контакт с всеки ученик. Изкуственият интелект може да замести голяма част от техническата работа и да учи учениците да задават по-добри въпроси, но е важно ползвателите на AI да го използват с известна доза критично мислене и контрол.
Все по-сериозна роля има ученето чрез игра. Геймификацията се стреми да задържи вниманието на учениците и да позволи на ученето да бъде забавно, а на игрите – да бъдат образователни. Виртуалната реалност, виртуалните спортове и конструирането се разпространяват активно сред училищата.
Психологическото благосъстояние на ученици и учители заема критична роля, що се отнася до образователните резултати. Методиката и квалификацията на учителите трябва да бъде съобразена с нуждите на учениците, а управленските решения на директорите – с нуждите на учителите. В бързо развиващия се свят на хибридно обучение учителите имат нужда от пространство за адаптация, а учениците – от търпение.