До края на годината поне 5000 учители в страната ще преминат обучение за работа с изкуствен интелект, съобщи във Варна д-р Александър Ангелов от Център за творческо обучение, който работи в сферата на дигиталните технологии от 15 години, член е на комисията за иновативни училища към МОН и на новосформираната работна група за дигитализация на образованието.
Във Варна Александър Ангелов беше сред лекторите на информационна среща на директори и учители как да работят с изкуствен интелект. Основен организатор на семинара бе Центърът за творческо обучение в партньорство с Регионалното управление на образованието. В първите минути от събитието Александър Ангелов сподели как изпълнението на STEM проектите за училищата се допълва с един нов и ключов компонент, а именно изкуственият интелект.
Грамотността има много измерения и не технологиите са причината функционалната грамотност на децата да е ниска или висока, беше позицията на Ангелов. Според него не бива използването на изкуствения интелект в образованието да се свързва с това, че той ще решава домашните на децата и ще им пише есетата, а с повишаване качеството на обучението. По-възрастните също са преписвали, сега младите хора използват технологиите, обясни експертът. Той подчерта, че обществото няма избор дали да има или не дигитализация в образованието и в този смисъл в съвремието ни грамотността без технологиите е немислима.
Нито техниката, нито изкуственият интелект са проблем, а това как възрастните хора – родители и учители, ги използват и как подтикват децата да ги използват, каза още Ангелов. Според него задачата е преподавателите да могат да ползват технологиите, за да накарат учениците да четат повече, да търсят информация, да задават въпроси. Ако децата питат защо учат нещо, значи възрастните не си вършат добре работата, посочи Ангелов. Той подчерта още, че за да ползват изкуствения интелект и да направят уроците си по-интересни, учителите нямат нужда непременно от последно поколение компютри в училищата. Важното е да дават задачи на децата, ползвайки технологиите, за да не се чувстват учениците като в изолатор и да им е интересно да учат повече по съответния предмет, аргументира се Ангелов. Той посочи още, че няма значение дали училището е голямо и елитно, а дали директорът и преподавателите разбират кое е важно за младите хора.
Учителите – ментори
С навлизането на изкуствения интелект (ИИ) в сферата на образованието учителите ще бъдат по-скоро ментори, а не лектори, коментира за БТА Красимир Стоев, специалист по обучение по софтуерни технологии, който също беше лектор на семинара за директори и учители от Варна как да работят с Chat GPT.
Изкуственият интелект е асистент – и на учителите и на учениците, дали той бъде използван в услуга или във вреда, зависи от потребителя, посочи Стоев. Според него големите страхове, че ИИ ще завладее света, не са оправдани, тъй като той не е автономна единица и няма как да даде непоискано съдържание. Учителите трябва да насърчават и навигират употребата на изкуствения интелект, за да може учениците да получават най-доброто, каза още Стоев. Той уточни, че преди няколко дни МОН е дало насоки за насърчаване употребата на ИИ в образователната система, които ще бъдат разпространени до всички директори и учители.
Самият Стоев е участвал в работната група, която е разработила насоките и уточни, че те предвиждат преподавателите да ползват ИИ за генериране на съдържание, създаване на задачи, на контролни, както и за проверката им. Това ще облекчи огромния ежедневен товар, който пречи на учителите да обръщат индивидуално внимание на учениците си, каза още Стоев.
На въпрос как преподавателите ще „хващат“ децата, че домашните им са направени от ИИ, особено по точните науки, експертът посочи, че е необходимо да се промени начинът на изпитване. В новата реалност подходите трябва да се променят, целта на учителите не бива да е да видят правилно решени задачи, а правилно развити умения, защото задачите са всъщност средство за повишаване експертизата на децата, посочи Стоев. Той беше категоричен, че на съвременното дигитално поколение трябва да се дава информация по адекватен начин. Стоев допълни, че като преподавател е искал от ИИ да му генерира урок по биология за пчелите и е получил разказ как насекомите имат вградена GPS-система и така намират кошерите, как тагват и лайкват цветове и аромати. Изкуственият интелект използва думи, които на младите хора са им понятни и интересни и от това може да се възползва всеки учител, обясни експертът. Той допълни, че възможностите на ИИ могат да се използват по всеки учебен предмет, включително по физическо и рисуване.
Според Стоев в бъдеще учителите ще имат задачата да дават на учениците си т.нар. меки умения – да им предават опит, ценни съвети, да ги мотивират и насърчават, да ги учат на дисциплина. Позицията на експерта беше, че ИИ би могъл да се ползва активно от децата след 5-и клас, като дотогава те трябва да си изграждат умения за дебатиране, за излагане на мнението си с аргументи. Пред учителите няма пречки да бъдат добри потребители на ИИ, могат да го ползват и тези в детските градини, за да генерират игри, обобщи Стоев.
Текст и снимки: БТА