Управителят на Център за творческо обучение в интервю пред Веселина Миланова от програма “Хоризонт” на БНР за предаването “Преди всички”. Той даде за пример успешното партньорство с РУО Варна, където започват първите работилници за учители и директори.
Тази седмица във Варна учители и директори ще се обучават как да работят с изкуствен интелект и ще дискутират подготовката на училищния екип за работа по STEM във връзка с предстоящото изграждане на STEM център във всяко училище в страната. Повече за това сега ще ни разкаже д-р Александър Ангелов, управител на Център за творческо обучение. Той ще бъде един от хората, които ще обучават учителите.
Господин Ангелов, изкуственият интелект влиза в училище. Надявам се да не измести естествения, кажете на какво ще учите учителите?
Изкуственият интелект е влязъл вече в училище, защото е влязъл в ръцете и домовете, с помощта на свързания свят, в който живеем. Аз работя основно с учители, учителите са висшисти и ти са една много специфична и вдъхновяваща прослойка на обществото. Така че сега трябва да разберем първо от какво те имат нужда, защото те непременно имат нужда да бъдат допълнително подготвени, тъй като са “хванати в крачка”. Това не е било част от тяхната оригинална подготовка като специалисти в университета. Второ, те са доста заети с административни задачи, освен да работят с нашите деца. За това се опитаме да ги подкрепим, така че първо, те по-добре да разберат какво прави тази технология, от къде е тя, как може да ги притесни и как може и да ги ускори. Тук въпросът не е дали технологията ни харесва или не ни харесва. Така е било и с електричеството и с компютрите. Затова, ако тази технология е революционна – а тя изглежда, че е революционна – трябва да сграбчим в една криза тази възможност. Учителите са важни – те са и много хора, почти 100 000 души в страната. Те работят с децата ни, така че е най-важно те да се подготвят.
Какво е мястото на изкуствения интелект в училище и в образованието въобще? Как го виждате Вие?
Вижте, темата подлежи на много дебати и се казва: “Ми то е лошо, то е хубаво, той ще ни вземе работата, мозъка и така нататък”. Изкуственият интелект, в момента в частта си, в която той може да създава някакви текстове или ресурс, може да бъде много подходящ в повтарящите се процеси, каквито са административните процеси. Например ако един учител трябва да напише отчет или трябва да разработи варианти на един тест или нещо подобно, което му отнема от времето и не е особено творческо, един специалист по който и да е учебен предмет няма никакъв проблем да се напише вариант на един тест. Но ако трябва да направи 100 варианта, това отнема време. За това и както учениците по много по-базов начин го ползват за да си попълнят домашното или да ги насочи за нещо, учителите всъщност могат наистина да спестят много време и това време да го вкарат да работят в с децата. Няма учител, който да каже, че предпочита да прави варианти на тест, вместо да направи една творческа задача с децата си, с голямо уважение към българските учители го казвам.
Да, по принцип смятам, че няма учител, който би предпочел да върши някаква техническа работа, отколкото да общува с децата. Може ли да се използва изкуственият интелект при изпитване на учениците?
Може да се използва при проверка на подобни домашни работи. Използването на изкуствен интелект е доста обширно понятие, но ако говорим за този генеративен изкуствен интелект, който може да дава мнения в кавички и информация по материал, който вие му качвате или въпроси или насоки, които вие подавате – изкуственият интелект не може да замести естествения интелект. Той може да бъде много полезен, например да провери по критерии подобни домашни работи. Ако те са – използваме си Google класната стая, като в COVID, учениците си подават работите и учителят може да ги вземе и да даде критериите на машината, машината може да даде най-базовата обратна връзка и после, вероятно, тази обратна връзка ще бъде доста качествена – така учителят може да си спести наистина голямо техническо време. От друга страна, мениджърите на училищата и на образователните организации могат да направят много, много съществени неща. Така могат да попълват отчети, за които данните ги има. Могат от един списък, дори написан на ръка, или на doc файл, за който да кажем, има написани имена, да попита колко са момичета, колко са момчета, и без да ги брои един по един, да ги смята на калкулатора, да ги сметне AI. Тук въпросът наистина са хората, на чиято работа образованието се крепи, да могат да спестят някакво време, защото те са много блокирани с административни неща. Те вече имат компютри, имат електронни профили. Някои от тях са в сигурна среда, която те самите управляват в училище или в университета. И когато те се научат да правят това всеки ден, да могат по-добре да насочват учениците, за да не се чувстват изпреварени, а да се чувстват подкрепени – да се чувстват уверени, че нищо не ги е застигнало, превзело застрашило – те ще имат пространство да могат да бъдат по-ефективни педагози. Защото е много хубаво да се инвестира, в което се казвало едно време в “кмета, даскала и попа” – да се инвестира в учителите.
Струват ли Ви се изкушени учителите от това да се обучават в тази посока? Има ли ентусиазъм, има ли желание, готовност да научат нещо ново?
Много хубав въпрос. Смятам, че ние в Център за творческо обучение сме експерти в това да разработваме изкушаващи програми за обучение на учители. Вярвам, че сме едни от най-добрите дизайнери на такива програми и мисля, че сме направили точно такава програма. За първи път ще я представим пред учители в региона на Варна още утре (22.02.2024г). Работим с РУО Варна и топ експерти. Това ни е методът, ние работим с топ експерти и се стремим и ние да станем такива. След това адаптираме спрямо българската култура и реалните потребности на тези специални хора, учителите и училищните мениджъри. И след това правим специфично обучение за тях. Само ще дам пример, че ние вече имаме история на успеха, защото 200 училища бяха намерили облачни платформи, преди COVID да дойде, и националните медии отразиха това в центъра на локдауна като една от най-успешните практики за превантивното използване на технологиите.
Предварителна подготовка?
Точно такава и тук отново казвам, не е важно дали технологията ни харесва или не. Технологията я има и тя навлиза много бързо. Учителите са тези, които заслужават най-много подкрепа и уважение, защото сме поверили децата си на тях.
Безспорно е така! Колко учители ще обучите сега? Казахте, започвате утре?
Утре ще имаме над 100 участници и ще предложим направо на директорите на училища и образователни организации да направим обучения в техните екипи. Целта ни е до края на годината да обучим 5000 учители в партньорство с най-добрите експерти в България и съсловни организации, които са помогнали да се разработи такава програма.
Д-р Александър Ангелов, управител на Център за творческо обучение за започващите обучения на учители и директори за това как да работят с изкуствен интелект.
Източник: БНР
https://bnr.bg/post/101952220/obuchavat-uchiteli-kak-da-rabotat-s-izkustven-intelekt