Днес разговаряме с Елена Вързилова за ползите от сертифицирането, личната професионална трансформация и тази на класната стая и училището. Споделяме с вас нейния вдъхновяващ опит на учител и сертифициран обучител по всички програми на Google за професионално развитие на учители.
Моля представете се с няколко думи:
Аз съм Елена Вързилова. Учител съм по български език и литература в Езикова гимназия “Иван Вазов” в град Пловдив. Сертифициран Google обучител – Level 1 и 2, и сертифициран Google Trainer. Съосновател и един от тримата лидери на първата официално призната GEG група в България – GEG Plovdiv. Експерт обучения към Център за творческо обучение по темите: “Училище в облака” – “Въведение”, “Общуване и организация”, “Създаване на учебно съдържание” и “Инструменти за привлекателно образование”. Ментор по програмите Google Certified Educator и Google Certified Trainer и автор на обучителните ресурси за тях.
Какво ви подтикна да се сертифицирате по програмите на Google?
Мотивацията ми може би се роди от разнопосочни емоции и събития и всички те вкупом ме движеха нагоре по стъпалата към новите умения.
Първата предпоставка бе моята лична неудовлетвореност от онова, което постигах в класната стая с учениците си.
Вярвах, че мисията ми е по-различна от това да ги науча на техники за ефективно наизустяване на абзаци от учебника.
Използвах различни технологични решения, за да правя нещо по-различно от това, но така или иначе не намирах начина, по който да въвлека учениците в ролята на активни участници. Пасивната потребителска нагласа на децата, развивана толкова години до гимназиален курс, се оказа препъникамък за мен към онзи момент.
Тогава обаче училището ми прие ясна споделена в екипа визия за използването на технологиите и в административната, и в учебната дейност. Активирахме облачната платформа Google Workspace и всички: ученици, учители и администрация заработихме в нея през акаунтите си в домейна на училището. Като част от този екип приех отговорно предизвикателството да продължа да уча, за да бъда част от промяната, за която аз самата мечтаех.
Сертифицирането ми като Google обучител Level 1 ми отвори очите за онова, което търсех: как да използвам смислено технологиите, така че моите ученици да развиват ключови умения за реалния живот и сами да направляват процеса на своето собствено обучение.
И така… Апетитът идва с яденето! Нямах търпение да открия споделения опит на колегите си от цял свят и в ресурсите за сертифициране за Level 2.
Сертифицирането ми като трейнър обаче бе продиктувано от разбирането, че само една класна стая, в която промяната е факт, няма да направи общата картина на образованието в България различна. Вярвам, че истинската промяна започва от класната стая, а не от министерските кресла и именно затова заложих на обученията на учители, които също като мен не щадят сили и време, за да я осъществят.
Колко време ви отне и срещнахте ли предизвикателства по време на обучението и изпитите?
Аз съм сред онези първите учители, които се подготвяха за сертифицирането без допълнителна помощ. Днес Център за творческо обучение, като официален партньор на Google for Education за България, организира курсове за подготовка, в които са на линия ментори, сертифицирани трейнъри, за подкрепа. Аз минах през всички стъпки сама. Затова и ми отне може би двойно повече време. Но целия път извървях за не повече от година и половина. Най-голямото предизвикателство за мен беше факторът “ВРЕМЕ”, защото ролята на учител не е единствената роля, която имам в живота си. Но когато мотивацията идва от самия теб, а не чрез външна намеса, някак по-леко се понасят безсънните нощи, прекарани в тренировъчния център на Google над темите и уроците. И най-важното: каузата си струва, каузата е бъдещето на нашите собствени деца.
Какво е професионалното ви мнение за съдържанието на курсовете като теми, материали и начин на поднасяне на информацията?
В тренировъчния център за учители на Google уроците са ориентирани изцяло към практическото приложение на инструментариума на Google Workspace в реални ситуации от училищния живот. Как да дадем възможност на учениците сами да управляват процеса на учене, как да направим работата им достъпна и за света извън стените на класната стая, как да подобрим обратната връзка, която даваме и на учениците, и на родителите, как да бъдем по-ефективни в комуникацията с всички и т.н. Мисля, че именно това е добавената стойност на всички уроци, наред с уменията, които развиваме, докато учим: дава идеи за нашия делник и решава проблеми. Разбира се навсякъде из уроците има хипервръзки и към съпорта на Google – кратки статии, в които стъпка по стъпка всяко действие е обяснено и може с лекота да бъде повторено. А споделеният опит на колеги от цял свят е наличен във всяка тема. В курсовете, които Център за творческо обучение организира за подготовка за сертифициране, се добавят и практически задачи за изпълнение от участниците. Който иска да учи, успява, и то качествено! А най-нетърпеливите и мотивирани учители бързат да повторят всичко в класните си стаи.
Как програмите на Google повлияха на кариерата Ви?
Станах част от екипа обучители към Център за творческо обучение, който е, както вече казах, официалният партньор на Google за образованието в България и главният “виновник” над 1000 организации в България да работят “в облака”, на собствен домейн. И като такава в живота ми се случват безценни срещи, които раждат истински приятелства и често променят съдби. Рядко ми се случва да водя обучение на екип, с който пътищата ни след това да се разделят завинаги. Искрено се надявам, че съм оставила следа след себе си.
През отминалата вече 2021 година успях да сътворя и всички обучителни ресурси по програмите на Център за творческо обучение за сертифициране на учители – Ниво 1 и 2. Автор съм и на ресурсите по програмата за подготовка за сертифициране на Google трейнъри, както и ментор на първата в България група от деветима вдъхновени учители от различни краища на България, получили право на участие в нея. Очакваме тежката дума на Google по техните кандидатури – курсът приключи, но аз не спирам да се вълнувам, защото заедно успяхме да свършим много смислена работа, в резултат на която може би точно те ще бъдат новите лидери на промяната в своите училища.
Попитахте ме за кариерата, но тук в отговора си ще включа и още нещо, което касае ежедневната ми работа като учител. Да оставим за миг кариерата настрана. Вече трета година съм класен ръководител и учител по български език и литература на първата в България паралелка, работеща по модела 1:1. Сертифицирането ми с програмите на Google като обучител и трейнър промени преживяването в класната стая – и моето, и това на учениците ми. Не спирах да експериментирам в използването на различни инструменти от облачната платформа в работата си с децата. Преборих се с вредните наложени клишета от типа на “Книжката или мишката” и днес наистина смело мога да направя равносметката, която ме мотивира да продължавам да работя по същия начин: тези деца в уменията си да решават проблем, да работят в екип и да създават свои собствени ресурси надминават в пъти своите връстници. Мечтая си за момента, в който нашата образователна система ще започне да оценява и това! Та: днес все по-често изпитвам удовлетворение от работата си като учител! Безценно!
Отрази ли се на работата на Вашето училище факта, че в екипа му има сертифициран Google трейнър?
Училището ми е първото Google референтно училище в България. Едно от задължителните условия за получаването на това признание е в екипа да има сертифициран по програмите на Google за образованието трейнър. Мисля, че в това отношение дадох своя принос.
Наред с това вече провеждам една част от дейностите, свързани с вътрешноучилищната квалификация на колегите. Помагам при подготовката за сертифициране и на колегите си, които тръгват по този път в своето професионално развитие.
В интерес на истината обаче в България все още няма училище, което да използва пълния потенциал на своите трейнъри така, както това се случва по света, и така, както съветват експертите от Google. Затова и промяната не се случва с темпото и с качеството, с които ни се иска да става. Трейнърите в Google училищата по света работят единствено за изпълнението на споделената визия на ниво училище: текущи обучения на групи от учители, индивидуална работа с колеги, планиране и реализиране на събития на училищно, общинско и национално ниво, регулярни срещи за обмяна на опит и добри практики, осъществяване на открити уроци, създаване на всички необходими ресурси всичко изброено да се случи качествено, осъществяване и поддържане на връзка с други Google училища в страната и в чужбина, реализиране на проекти с тях и т.н. Ето това трябва да бъде ролята на трейнъра, защото ако опиташ да съвместиш всичко това с други административни задължения, всичко изброено ще се случва епизодично и откъслечно. Изключително важна е и връзката с GEG групите, но като лидер на GEG Plovdiv мисля, че успявам да поддържам тази връзка на част от екипа в училището ми.
Каква е препоръката Ви към директорите и учителите, които все още обмислят тази стъпка в професионалното си развитие?
Опитът ме научи, че чуждите препоръки не са работещ стимул за промяна или за решения в професионален план, затова и няма да препоръчам нищо. Ако сега ви кажа, че е много, ама много важно да научите всичко за Атомния модел на Бор, дали ще го направите? За мен може да е жизнено важно, но за вас – не. Вярвам, че примерът би бил по-мотивиращ от всеки съвет. Затова опитах с всичко споделено да го дам. Вътрешният импулс е водещ и няма сила отвън, която да направи промяната възможна. Но аз вярвам, че все повече учители ще я пожелаят сами – в това се убеждавам благодарение на колегите ми от моето училище, а и на училищните екипи от цяла България, с които се срещам постоянно. Тогава безсънните нощи ще имат смисъл и за тях, защото каузата ще бъде тяхна, а не чужда – не моята, не вашата. А каузата са НАШИТЕ ученици – НАШИТЕ деца! Така че… ще се случи!