Иновациите сплотяват класа, издигат учителя в нова светлина на медиатор в крак с новите технологии и правят учебния час “уникален”.
През март 2019 г. Център за творческо обучение стартира пилотния проект “Виртуална и добавена реалност в класната стая”. Пореден проект, а може би уникален, в който самите ученици са създатели на знание и съдържание, а не просто консуматори, в едно вълнуващо обучение.
КАКВО ТОЧНО Е ДОБАВЕНА И ВИРТУАЛНА РЕАЛНОСТ?
Виртуалната реалност е вече част от нашия живот. Използвайки приложението Google експедиции (напълно безплатно и достъпно през Google профил / G Suite) можем да се пренесем до най-отдалечените кътчета на света. Учениците в досег с тези инструменти създават виртуални обиколки в любимото училище или град, както ни споделят от СУ „Св. св. Кирил и Методий“ във Велинград.
Добавената реалност пък “наслагва (проектира)” към нашата среда и реалност нещо невъзможно – поставя пред нас с един клик 3D модели на клетки, атоми, небесни тела, които може да разгледаме в детайл, докато преобръщаме в ръце нашия лаптоп, таблет или телефон.
ЗАЩО AR/VR ПРОМЕНЯ УЧЕБНИЯ ЧАС?
До момента 21 училища и 133 учители, отворени към иновациите и образователните технологии избират да включат в учебните часове занятия с приложението Google експедиции и прилагат STE(A)M иновации и наученото от проектно базираното обучение “Виртуална и добавена реалност в учебна среда”, проект, разработен от Център за творческо обучение.
Учителите прилагат иновативен подход при преподаването чрез уроци представени и разработени с приложенията Google експедиции, Tour Creator и Poly, свободно достъпни през G Suite.
Веска Барова, директор на СУ “Нешо Бончев”, Панагюрище, споделя най-забавната или впечатляваща история за AR/VR, а именно
“когато ние, учителите влязохме в ролята на ученици, за да упражним уменията си за водене на експедициите. Най-интересен беше урокът за планетите в V клас” и добавя: “Учителите бяхме вдъхновени от интереса на учениците, радвахме се на техните реакции и се чувствахме удовлетворени.”
УСПЕХЪТ ИДВА С ИНОВАЦИЯТА
Успехът е тук, защото проблемите свързани с екипната работа и технологиите са вече решени. Чрез безплатните онлайн инструменти Google експедиции и добавена реалност, устройствата в час се превръщат в помощното средство, което свързва наличното съдържание в интернет с учителите и новото поколение ученици.
Всички училища в България включили, които активно използват виртуална и добавена реалност за учене:
* СУ „Св. св. Кирил и Методий“, Пловдив
* ЧСУ „Цар Симеон Велики“, София
* ОУ „Димитър Талев“, Пловдив
* ОУ „Яне Сандански“, Пловдив
* СУ „Св. св. Кирил и Методий“, Велинград
* СУ „Христо Ботев“, Карнобат
* ОУ „Кочо Честеменски“, Пловдив
* ОУ „Пенчо Славейков“, Димитровград
* ОУ „Иван Вазов“, Видин
* Първо частно СУ „Леонардо да Винчи“, Русе
* СУ „Св. Патриарх Евтимий”, Пловдив
* ОУ „Проф. Иван Батаклиев“, Пазарджик
* 81 СУ „Виктор Юго“, София
* СУ „Нешо Бончев“, Панагюрище
* ГПЧЕ „Симеон Радев“, Перник
* ПМГ „Яне Сандански“, Гоце Делчев
* ОУ „Панайот Хитов“, Сливен
* ОУ „Свети Свети Кирил и Методий“, Ботевград
* ОУ „Христо Ботев“, Раковски
Официален сайт на проекта: https://vr.cct.bg/
Препоръчана технология за виртуална и добавена реалност от експертите на Център за творческо обучение:
Медиите за проекта:
- БНТ, Предаване “100% Будни, ”Да отиваш на училище с удоволствие – с виртуална реалност в класната стая”
- БНТ2, Предаване “Знание БГ”, “Виртуалната реалност влиза в пловдивските училища”
- Промо клип на учениците от СУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Пловдив – Добавена реалност в клас