bett show cct.bg 2

Екипът ни вече 6 поредни години участва в най-голямото изложение на образователни технологии в света – BETT show, в Лондон, Великобритания. Именно BETT вдъхновява семинарите “Инструменти за привлекателно образование”, следвайки примерите за ефективно, бързо и успешно внедряване на технологиите в училище.  Попитахме Благовест  и Александър няколко интересни въпроси. Ето и техните отговори:

За най-голямото изложение за образователни технологии в света – BETT Show.

*На снимката Благовест Папагалски, Станислава Долапчиева и Александър Ангелов от Център за творческо обучение на изложението BETT 2016 г.

1. Защо BETT е важното събитие за образование?

Благо: Организаторите на BETT успяват всяка година, само в рамките на 4 дни да създадат една паралелна реалност, която съществува, за да даде достъп до най-доброто и най-новото от постиженията в образователните технологии, обучения, нови методи и инструменти. Участието на един човек или липсата на друг променя коренно състава и цялостното преживяване за всички останали. Струва ми се, че затова BETT се посещава ежегодно от огромно количество хора с различна история, произход и професия. На изложението ще се запознаете с много нови хора и ще научите много нови неща, а дори може да се окажете в позиция, в която Вие сте човекът с повече опит и да го споделите. Няма значение дали говорите с колега от Англия, Нигерия или Китай – минутите време, в които ще си поговорите и обмените знания могат да окажат огромно влияние на образователния процес някъде по света. Това е наистина необходимо на човечеството днес.

Сашо: Няма как да видиш повече за напредъка на образователните технологии за единица време на друго място освен на BETT. Изложението е в рамките на 3-4 дни и обхваща една идея повече от напредъка на технологиите, защото този напредък не винаги касае образованието (формално). За тези няколко дни по-скоро ставаме свидетели на това как образованието приема напредъка на технологиите и кои от иновациите разпознава като ползи. На всеки конкретен щанд от над 3000 щанда виждаме една уникална гледна точка за приложението на технологиите за образователни нужди. Някои от примерите веднага могат да се свържат с предизвикателствата или процесите в класната стая, а други са по-далечни асоциации и трябва добре да се обмисли къде и как да се приложат. Това вече е и работа на учителя – практик, както и на компанията, която иска да прави бизнес с тези продукти.

Bett Show 2016 cct.bg

2. Кои са презентатори там? Какво е значението на тези конференции що се отнася до образованието?

Благо: Тази година беше 38-то подред BETT изложение, за мен второ, но изпълнено с много нови преживявания сравнено с миналата година. Програмата всеки път се обогатява и променя, в това число и презентаторите са различни по два начина: повече и нови с всяка година, но и с коренно различни истории и опит. През тазгодишното изложение разнообразието от лектори включваше млади предприемачи като Jamal Edwards – поставил старт на един от най-известните онлайн младежки канали които изучават развитието на музикалната индустрия , Angela Lee Duckworth – професор по психология, която разкри факторите за успех, до които самата тя е достигнала в своите проучвания.

Най-голямо удоволствие ми доставиха лекциите и семинарите на Dan Heasler, който се стреми да подобри качеството на образователната система в Австралия. Всеки лектор сякаш поставя следващото парче от пъзела на осъзнаването, което ни е необходимо, за да продължим да вършим работата си по-добре и да виждаме от какво имат нужда, както учителите така и учениците. С едно изречение лекторите са будни хора, разпознали възможностите, които се крият извън зоната на комфорт. Те споделят своите преживявания, мотивират всички посетители на изложението да последват техния пример и да променят преди всичко себе си, за да стигнат до така желаната промяна в Образованието.

Сашо: В самото начало на конферентната програма можахме да чуем на живо проф. Сугата Митра Prof Sugata Mitra Bett 2016, който направи вдъхновяваща реч. Акцентът беше върху два детайла – единият – как да провокираме промяна в начините на преподаване? Защо начините на преподаване се разпознават като неоптимални, но в същото време промяната или се случва бавно или не се случва? Защо се казва, че класните стаи се променят твърде бавно, с темпо далеч изоставащо от разивитието на обществото, потребностите на бизнеса и социума? Проф. Митра – на снимката вдясно – предполага, че това се дължи на статичната оценъчна система. Ако се промени оценъчната система, то ще се промени и начинът на преподаване. Ако оценката преминава през доказване на умения (което да, е по трудоемко и сложно, субективно дори), то преподаването ще изисква формиране на повече умения, имайки предвид всички предизвикателства, които ще излязат в процеса на работа с една млада личност. Друг акцент на професора бе, че интернет не е просто инструмент. Интернет не е инструмент за учене, за преподаване или за каквото и да било. Интернет е повече. Той е колективното знание на 7 милиарда души. Изразено, ако не чрез всеки един от тях, то чрез голям брой хора. Над 1 милиард във всички случаи, защото повече от 1 милиард души имат профили в социалните мрежи! Интернет е толкова важен във (почти) всяка дейност, всеки процес, колкото въздухът за живота и дишането (Вижте видео на проф. Сугата Митра, един от главните презентатори на BETT 2016 тук). Още много вдъхновяващи речи чухме, но една направи впечатление – на д-р Елън Щофан, главен учен на NASA, САЩ. Д-р Щофан бе обявена в програмата с тема “Rewriting the Script for Women in STEM – Closing the Gender Gap”. История са успеха на жените-учени не би трябвало да е чужда, но разказана от главния автограф д-р Щофанучен на NASA звучи много правдоподобно. Жените и мъжете, бидейки двата пола на човешката раса би трябвало да сътрудничат отлично в космическите науки, защото каквото и космическо бъдеще да е очертано пред човечеството – и двата пола ще участват. В космоса няма място за предразсъдъци, дискриминация или мъжка и женска работа. Това е едно ново начало. Д-р Щофан даде и личен автограф на българския Space Apps Challenges отбор, което е голям стимул. Ето снимката на автографа. В първия екипаж с мисия да кацне и осъществи престой на Марс вероятно ще има колкото мъже толкова и жени, от най-различни раси и националности.

3. Кои сме ние? Защо решаваме да присъстваме?

Благо: Ние сме добре балансиран екип от опитни експерти с дългогодишен стаж и история в сферата на образованието и млади, мотивирани за промяна и нови резултати в образованието, професионалисти. Всички имаме лични мотиви да се занимаваме с това, което правим в Центъра за творческо обучение, затова с лекота преминаваме през редица предизвикателства – учим и по този начин. Преди всичко вярваме в силата на споделянето и прякото сътрудничество и именно такава есенция усещаме в BETT, която ни мотивира да разказваме повече за нашите цели, събитието и ползите от него.

Сашо: Ние винаги сме разглеждали технологиите като компонент. Винаги STEM е бил STEAM. Нашата работа е да търсим и намираме както технологии, така и начини за приложение на технологиите за конкретна работа/задача в класната стая. От 2009 г. до сега представители на Центъра за творческо обучение са участвали в BETT изложението 5 пъти (2010, 2011, 2014, 2015 и 2016 г.). Сугата Митра каза, че интернет вече не е инструмент, той е всичко. Така и ние вече не разглеждаме технологиите като инструмент, а като носител на знанието, умението и бъдещето. Всичко.

bett 4 - future edu

*На снимката: “Как изглежда БЪДЕЩЕТО на образованието?”

4. Всеки ли може да присъства?

Благо: Всеки може да присъства, не се заплаща такса за участие. Най-известният и ежегоден формат на BETT се случва в Лондон като, разбира се, разходите за път и настаняване се покриват от самите участници. Няма ограничение и рамка за набавянето на тези средства. Участието не е невъзможно, макар стандарта на нашата страна да не среща този на Англия. С вече скромен опит, бих препоръчал да се обърне внимание на добро планиране, подготовка и проучване, за да се постигне балансирано изживяване, което да остави чувство на удовлетвореност вместо разочарование и усещането, че не сме видели всичко.

Сашо: БЕТТ е изложение като достъпът за посетители се осъществява чрез регистрация. Регистрацията е безплатна. Ако сте изложител, разбира се, има такси за наемане на площ. Също така има и ежегодни награди в различни категории (BETT AWARDS)

ЦТО на BETT Show

*На снимката Александър Ангелов, Станислава Долапчиева и Благовест Папагалски  на БЕТТ изложението. Мотото гласи “Ученето е сърцето на образованието”.

5. Кое беше най-впечатляващо?

Сашо: За мен да видя повече национални, или поне регионални проекти. Новината, че Microsoft са купили minecraft я прочетох, още когато сделката бе обявена, но да разберем, че BBC в сътрудничество с британското министерство на образованието вкарват microbit устройство за всеки ученик на възраст 13 години, беше много интересно. От една страна виждаш устройството и можеш да чуеш идеите на хората, които работят по този проект, да разбереш мотивацията им, какво ги кара да са така отдадени.

6. Кое никога не може да се случи в българско училище?

Благо: Българските училища са много различни едно от друго. Всъщност резултатите би трябвало да бъдат измерими спрямо усилия на екипа, учениците, родителите  и тяхната хармония. Вярвам, че няма невъзможни неща, неподходящо време и лош тайминг. Иска ми се да видя как родители, учители и ученици работят заедно и споделят плодовете на своя житейски опит един с друг, защото само така можем да постигнем една силна връзка – не в образованието, а в отношението си с хората.

Сашо: Децата да ходят по чорапи и да учат в час по история легнали. Като че ли не е в културата ни. Финландците ни го показаха, а вече учат легнали с ipad-и.

Класната стая на 21 век

7. А къде се намираме на фона на образователните иновации?

Благо: Мисля, че позицията ни в момента е много добра. Оглеждам се и виждам хората, от които съм заобиколен в работата си и тези, с които тя ме среща. В очакване съм на голямото „УАУ“ – условията, с които разполагаме в момента са повече от благоприятни и живеем във времена на рядко богатство. Остава да излезем от рамките на кутията на средновековието.

Сашо: На фона на образователния ентусиазъм сме в челните редици. На фона на иновациите сме на последните места. В един момент ентусиазмът ще се прероди в действия, но кога – ще видим. Яд ме е, че все още допускаме грешки още на ниво идея и планиране. Грешки – детски или по-лошо, левашки.

8. Коя е иновацията, която искате да видите във всички училища в България? Кои са пречките за това?

Сашо: STEAM. Това е по-скоро тренд, преосмисляне на една съвкупност от знания. България е красива и ние можем да правим красиви неща. Чрез технологиите можем да правим много красиви неща, дори в класната стая. Реални обекти, продукти. За съжаление много от заобикалящата ни среда хич не е красива. Тротоарите са счупени, колите са мръсни, дворовете и къщите са грозни. Хората обаче са красиви, нали? Чрез технологиите можем да научим учениците на това, че красотата идва от тях. Особено в направлението на природните науки, математиката и инженерството (Познато, като STEM) и сега набралия популярност термин STEAM, където А е ARTS (изкуства, от англ. език). 3D принтирането, писането на код, дизайнът, конструирането имат силна връзка между всички науки, а чрез технологиите тези дейности са вече много, много достъпи. Хартиеният учебник вече е по-скъп от електронния, а след няколко години това ще важи за почти всичко около нас, не само за учебника. Не говорим за подмяна на реалните неща с виртуални, а за нуждата да възпитаме и изградим ценности чрез технологии, ценности, които сме позабравили или са просто далечни. Смятам, че България е прекрасно място за разиване на 3D принтирането. По много причини.

9. Винаги ли става въпрос за много пари?

Благо: Не бих казал. Парите са изкуствено средство, което заменяме за материални, стойностни предмети или други. Понякога е въпрос на подготовка, мотивация и желание на екипа да се пребори с конкуренцията и да спечели национален или евро проект за огромни суми. Понякога е въпрос на въображение и добра кауза – как да подходим, използвайки условията, които ни заобикалят, за да извлечем предимство и полза от тях. Друг път опира до възпитание на ума и вяра, че ЗАЕДНО можем да постигнем много, въпреки липсата на пари. Възможности има много, трябва да се оглеждаме по-често и да споделяме тези инициативи.

Сашо: Не. Малко мисъл може да спести много пари. Понякога може да спести дори многото пари.

10. Кое не успяхте да видите?

 

ИПО - Център за творческо обучение

*Светлана Михайлова от Център за творческо обучение по време на поредицата семинари “Инструменти за привлекателно образование”

Благо: Със Станислава пътувахме заедно и пристигнахме на втория ден, буквално изпуснахме откриването и водещите теми и разговори в първия ден. Програмата е плътна и много динамична, а сградата Еxcel, където се провежда изложението е огромна! От една лекция до друга може да ти отнеме около 15 минутна разходка, а отвсякъде си заобиколен с интересни хора, щандове с нови идеи и ресурси. Спираш, говориш с някой, научаваш нещо ново, става ти интересно и закъсняваш за лекцията, но въпреки това си доволен. Ползотворен си. Винаги има нещо, което не виждаш именно за това трябва да си много отворен и разговорлив и да общуваш с всички. Това изморява наистина, но крайния резултат си заслужава.
Сашо: Всички лектори и всички щандове. Microsoft имаха доста интересна програма от лекции, която (с малки изключения) пропуснахме.

BETT Show 2017 година ще се проведе от 25 до 28 януари 2017г. За повече информация и лектори на следващото БЕТТ изложение, посетете официалния сайт на изложението: http://www.bettshow.com/

12524006_1032569856805265_4426828255505534012_n (2)

LEAVE A REPLY