Предстои националната конференция „Умения за иновации в образованието,“ която ще се проведе на 8 и 9 ноември в Интер Експо Център, София, под егидата на Министерството на образованието и науката и с домакинството на Столична община. Събитието е едно от най-значимите за сектора и се очаква да събере над 500 директори, учители и експерти, обединени от мисията да обсъдят иновациите в образованието, социално-емоционалното обучение и ролята на изкуствения интелект в класните стаи.
Ники Кънчев разговаря с д-р Александър Ангелов, управител на Центъра за творческо обучение, и Мариета Гечева, програмен мениджър на направление „Закрила на деца“ във фондация „Лъчезар Цоцорков“ които са сред основните организатори на събитието в предаването „Ники Кънчев Шоу“ по DARIK.
Социално-емоционално образование като инструмент за по-добра училищна среда
Мариета Гечева посочи, че според последния доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), агресията и тормозът в българските училища са сериозен и нарастващ проблем. Около 32% от учениците са посочили, че редовно стават жертва на тормоз, което значително намалява тяхната мотивация за учене и се отразява на академичните им постижения. Според Гечева, изграждането на чувство за принадлежност и подкрепяща училищна общност са сред основните противодействия срещу агресията. ОИСР установява, че ученици, които се чувстват част от общност, демонстрират по-високо развити социални умения, като емпатия и работа в екип, които от своя страна допринасят за академичния успех.
„Когато изграждаме училищна среда, в която учители, родители и ръководства са обединени в подкрепа на учениците, шансът за успех значително се повишава“ подчерта Гечева. Целта е да се създаде безопасна и приобщаваща училищна среда, която не само защитава, но и развива социалните и емоционални умения на учениците.
Ролята на технологиите и изкуствения интелект в образованието
Друга ключова тема на конференцията е как технологиите и изкуственият интелект (AI) могат да трансформират училищния процес. Д-р Александър Ангелов сподели, че Център за творческо обучение разработва прототипи на AI лаборатории в България, включително в Бургас, където компютърните кабинети се обновяват с модерни технологии за проектно-базирано обучение. Ангелов обясни, че изкуственият интелект не е заплаха за учителите, а по-скоро инструмент, който улеснява тяхната работа. „Изкуственият интелект може да автоматизира множество административни задачи, което дава възможност на учителите да се фокусират върху по-важни аспекти от тяхната работа“ отбеляза Ангелов.
Изискванията на бъдещия пазар на труда: Човешките умения остават в центъра
Конференцията ще разгледа и нуждите на бъдещия пазар на труда, като акцентът ще бъде върху социално-емоционалните умения. Мариета Гечева подчерта, че според международни проучвания, комуникацията, работата в екип и уменията за разрешаване на проблеми ще бъдат сред най-търсените качества през 2024 г. и след това. Тя посочи, че социално-емоционалното образование подготвя учениците за успешно участие в икономиката на бъдещето, като изгражда ключови човешки умения, които технологиите не могат да заменят.
Откритост за предизвикателствата в образованието
Д-р Ангелов подчерта, че едно от основните предизвикателства в образователната система е тенденцията да се игнорира проблемът с насилието и влошената училищна среда. Той подчерта, че преходът към проектно-базирано обучение и интегрирането на технологии като изкуствения интелект не са самоцел, а необходимост за подобряване на качеството на обучение.
Събитието
Конференцията в Интер Експо Център ще бъде открита от представители на Министерството на образованието и науката и ще включва лектори като директора на образователните програми на Intel, както и експерти от компании и образователни организации. Ще присъстват и международни гости от Дания, представящи методиката за „учене чрез игра“. Конференцията е отворена за всички професионалисти в областта на образованието, като остават само 30 свободни места.
На конференцията ще се обсъдят предизвикателствата и възможностите за развитие на българското образование, с акцент върху социално-емоционалното обучение и внедряването на иновативни технологии в училищната среда.