В съвременния свят, образователната система се изправя пред редица предизвикателства – от нарастваща агресия сред учениците до внедряване на новите технологии в учебния процес. Именно тези теми бяха разгледани в предаването „За града“ по bTV радио, където водещата Лили Ангелова покани по темата Станислав Христов от Център за творческо обучение и Мариета Гечева, програмен мениджър на направление „Закрила на деца“ във фондация „Лъчезар Цоцорков“.

Агресията в училищата – отражение на обществото

Мариета Гечева коментира притеснителната тенденция на нарастваща физическа и вербална агресия сред учениците, която е „огледало“ на случващото се в обществото. Според нея, с разделението и напрежението в социален план, децата възприемат тези агресивни модели на поведение и ги възпроизвеждат в училищна среда. Проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) сред български ученици показва, че над 30% от анкетираните са преживели форма на тормоз в училище няколко пъти месечно – статистика, която Гечева определя като тревожна.

Тя подчерта, че едно от възможните решения е въвеждането на социално-емоционално обучение в училищата. Това са програми, които помагат на учителите и учениците да изграждат здравословни взаимоотношения, да решават конфликти и да преодоляват трудни ситуации. Според Гечева, такива програми могат значително да подобрят училищната среда и отношенията между учители и ученици.

Социално-емоционалното обучение като инструмент за справяне с агресията

Програмите за социално-емоционално обучение вече се прилагат успешно в няколко училища в България, благодарение на фондация „Лъчезар Цоцорков“. През изминалата учебна година тази програма е тествана в седем училища и според външна оценка, тя показва изключителен потенциал за подобряване на училищната среда и климата в класовете. Гечева сподели, че тези резултати ще бъдат дискутирани на предстоящата конференция „Умения за иновации в образованието“, организирана в партньорство с Центъра за творческо обучение на 8 и 9 ноември.

Технологиите и изкуственият интелект в образованието

Станислав Христов, експерт от Центъра за творческо обучение, разгледа друга ключова тема на конференцията – ролята на технологиите и изкуствения интелект в учебния процес. Той подчерта, че в момента фокусът трябва да бъде върху използването на технологиите като инструмент за учене, а не като самоцел. Христов вярва, че децата трябва да използват устройства, за да се учат, а не да се учат да използват устройствата.

Изкуственият интелект е особено важен елемент в модерното образование, но според Христов той трябва да бъде използван правилно. Учителите, които умеят да прилагат изкуствен интелект в своята работа, ще могат да повишат ефективността си, като спестяват време от административни задачи и подобряват учебния процес. Въпреки че изкуственият интелект няма да замени учителите, според Христов, тези, които го използват, ще изместят онези, които не го правят.

Покана за конференция

Конференцията „Умения за иновации в образованието“, която ще се проведе на 8 и 9 ноември, ще предостави възможност на учители, директори и образователни експерти да разгледат теми като социално-емоционалното обучение, ролята на технологиите в образованието и как изкуственият интелект може да подпомогне учебния процес. Тези въпроси са от ключово значение за подобряване на образователната среда в България и за справяне с проблемите на агресията и неефективното използване на технологиите.

Конференцията, организирана от Център за творческо обучение в партньорство с фондация „Лъчезар Цоцорков“, обещава да бъде място за обмен на добри практики и иновативни идеи, които могат да променят бъдещето на българското образование.

LEAVE A REPLY