Технологиите вече не са бъдеще, те са настояще. Министерството на образованието подкрепя програмата „Умения за иновации“. Разработена от Intel, тя цели да създаде мост между училищното образование и реалния живот. Един от важните аспекти е това как да се въведе изкуственият интелект (AI) като инструмент за смислено и креативно обучение.
В Първа езикова гимназия във Варна Център за творческо обучение и Регионалното управление на образованието – Варна демонстрираха възможностите на изкуствения интелект в класната стая. От химия до българска граматика, учениците вече учат чрез приложения, които не само обогатяват учебния материал, но и създават среда за активно участие и експериментиране.
AI в образованието: от пасивно използване до активно създаване
„Мислим си, че децата са технологично грамотни, защото използват смартфони или играят видеоигри. Но между това и умението да използваш технологията за учене има огромна пропаст“ отбелязва Весела Русева, мениджър в Център за творческо обучение и посланик на програмата. Според нея основната цел е учениците не само да използват готови продукти, но и да разбират как работят и как могат да ги адаптират към собствените си нужди.
Тази нова парадигма подчертава, че изкуствения интелект не е „протеза“, която улеснява обучението, а инструмент за създаване на нови знания. Чрез използване на различен софтуер, анализ на данни и създаване на ролеви игри, учениците могат да изследват реалния свят по начин, който класическите методи трудно биха постигнали.
Как изкуственият интелект може да влезе в класната стая?
Програмата „Умения за иновации“ предлага над 140 часа разработени ресурси, които помагат на учителите да интегрират изкуствен интелект в обучението. „Обучението само по себе си не е достатъчно. Ние предлагаме и менторска програма, за да осигурим устойчивост“ добавя Весела Русева. Учителите не само получават достъп до ресурси, но и възможност за обучение (освен самообучение), което разширява техния потенциал и увереност в използването на изкуствения интелект.
Една от основните цели на програмата е учениците да осъзнаят, че грешките са част от процеса на учене. Както самият изкуствен интелект се учи чрез опити и грешки, така и децата могат да се развиват чрез експериментиране. Това създава среда, в която те могат да се научат да вземат информирани решения и да адаптират знанията си към различни технологии.
Отвъд технологиите: социално-емоционално учене и изкуствен интелект
Следващата стъпка в програмата е интеграцията на изкуствения интелект в социално-емоционалното учене. Това предполага, че той може да бъде не само инструмент за подобряване на технологичните умения, но и средство за развиване на емпатия, сътрудничество и емоционална интелигентност. „Човекът трябва да управлява технологията, а не обратното“ категорична е Весела Русева.
Тази визия предполага разширяване на приложението на изкуствения интелект извън часовете по информационни технологии и неговото интегриране в хуманитарните и социалните науки. Така учениците ще могат да използват технологията за постигане на своите цели, докато развиват цялостно разбиране за света около тях.
Образованието на бъдещето: повече от дигитални компетенции
Внедряването на изкуствения интелект в класната стая подчертава необходимостта от промяна в образователната система. Докато дигиталните компетентности стават основно изискване за успешна кариера, истинската промяна ще дойде, когато учениците започнат да виждат технологиите не като крайна цел, а като средство за реализиране на своя потенциал.
С програмата „Умения за иновации“ България има шанс да се превърне в лидер в интеграцията на съвременните технологии в образованието. Това е модел, който може да вдъхнови и други страни да преосмислят своите подходи към обучението в епохата на изкуствения интелект.