Автор: Димитър Дряновски (вляво), Технологичен експерт и дизайнер на решения в Център за творческо обучение:

В тази статия заедно ще преминем през всички стъпки от осъществяването на един наш проект.

Ще започнем с идеята на възложителя, която технологичното звено на Център за творческо обучение трябва да превърне в изпълнима задача, съобразена със поставения срок за изпълнение.

За еталон използваме завършения вече кабинет по химия и биология в МГ Баба Тонка в град Русе.

Преди да се заемем с ново предизвикателство винаги питаме клиентите ни какво точно искат да получат, какво си представят и как изглежда завършения продукт в съзнанието им. Разбира се, всичко започва с лист и химикалка.

Идеята е следната:

В противоположните далечни стени на една голяма класна стая се поставят 55 инчов тъч екран с мини компютър и тъч проектор. Образът от екрана трябва да може да се вижда и през проектора. Самият проектор трябва да може да се свързва и с преносим компютър, стоящ на учителско бюро, докато се извършват експерименти по химия, например. Към мини компютъра, свързан в екрана, трябва да може да се включи микроскоп, а към лаптопа, свързан с проектора, се включва набор от сензори и камера, която чрез проектора показва в реално време протичането и резултатите от ученическите упражнения.

Какво усложнява изпълнението?

Според горната скица, мини компютърът трябва да се свърже с тъч екрана. За това са необходими два кабела като първият е за чувствителност при допир, а вторият – за образа на екрана.

За дублиране на образа в другият край на стаята трябва да се положи и сигнален видео кабел, който да свърже мини компютъра с проектора. Проекторът изисква кабел за отчитане на допир и видео кабел за свързване с учителския лаптоп. Всички устройства се захранят и от електрическата мрежа, което увеличава с още един броя на кабелите.

Съвет: Добре е те да бъдат скрити, за да се предотврати неволното им изтръгване или възможността някой да се препъне в тях по време на час. Все пак, учениците трябва да се концентрират върху урока, а не да изпълняват акробатични номера сред кълба от кабели. 

***

Преминахме към оглед на помещението, за да преценим къде ще се поставят всички тези кабели и какви са най-кратките разстояния, които можем да използваме.

Спряхме се на следния вариант:

Кабелът свързващ мини компютъра и проектора ще се положи в металната конструкция на окачения таван и ще се вгради в стените с “гофре” (гофрирана тръба за кабели) с розетки в двата края за включване на кабели от около един метър. Така избягваме неестетични висящи парчета от стените.

Тъч проекторът ще бъде инсталиран на стената по сходен начин – кабелите, които го свързват с лаптопа на банката за експерименти, ще са маскирани в стената и пода, отново използвайки „гофре“ и розетки, които ги извеждат до удобни за учителите и учениците входове.

Устройствата в двата края на залата ще бъдат захранени от стандартни „шуко“ контакти, изведени на съответната височина в стените, предварително уточнена според нуждите на учителите, височината на учениците и мебелите в стаята.

Съвет: За извеждането на контакти на съответните позиции задължително ангажирайте професионалисти с необходимата квалификация и опит. Не рискувайте да повредите скъпо струващо устройства, заради неправилно свързани контакти или използване на некачествени елементи.

В нашия случай, след като фирмата, занимаваща се с електрическата инсталация, приключи работата си, стените бяха измазани и помещението придоби много по-изчистен и завършен вид.

След поставянето на контактите и розетките за видео кабели идва редът на самата апаратура.

Съвет: при инсталирането на по-тежки устройства на стени е важно да се поинтересувате какви крепежни елементи са предвидени от производителя. Не използвайте крепежи за бетон на тухлени стени, например, въпреки че на вид болтовете изглеждат доста издържливи. Съобразете се с това, че от постоянните вибрации при влизане и излизане в помещението, съответно отварянето и затварянето на врати дюбелите могат да се изхлузят.  

След неколкократно измерване и преценка дали избраната стойка за стена и отстоянието й от корпуса на екрана до розетките и контактите няма да пречат на буксите на кабелите, монтираме екрана така че да скрие всички контакти и кабели и да “левитира”. След поставяне на екрана на стената закрепяме и мини компютъра така, че крайната система от устройства да изглежда като едно.

Преминаваме към закрепянето на проектора на срещуположната стена. Преди да се пробият отвори за дюбели за тухла, задължително се изпробва системата с лаптопа или компютъра, който ще се използва в крайна сметка в съответното съотношение (aspect ratio) на лаптопа и проектора. Повечето стойки позволяват лека корекция на позицията, но е хубаво да направите всичко правилно от самото начало, за да не окаже, че точно вашата стойка не позволява корекция на позицията и образа на проектора излиза от контура, който е заложил изпълнителя.

На снимката се виждат временно висящите кабели, които използваме за настройка на картината и тестване тъч функционалността на проектора.

След настройка и изпробване на всички функции на тази част от системата включваме и кабелите, свързващи проектора към розетките на стената малко над него. Всички те са скрити в стойката, предвидена от производителя на проектора, за да не висят и не влияят на крайния вид.

За свързване на лаптопа на учителя към проектора се използва специална кутия за подов монтаж, в която са изведени всички контакти, розетки за видео и USB кабели. Така няма никакви висящи кабели по стените или такива които могат да се настъпят по пода. Всичко е дискретно прибрано в пода и стената и изискват само леки интериорни ремонти.

Крайния резултат може да видите в следващите снимки:

Не се колебайте да се свържете с нас ако имате въпроси във връзка с изпълнението на подобни проекти. Винаги сме готови да ви помогнем с опита, който сме натрупали при решаването на специфични проблеми във всичките училища и детски градини, които сме посетили в цяла България.

Ако имате идея ние можем да я превърнем в реалност.

  

  

  

LEAVE A REPLY