Интервю с Гена Живкова, преподавател в 44 СУ “Неофит Бозвели” град София и Google сертифициран трейнър.

Гена е доктор на науките в областта на изобразителните изкуства и учител по графичен дизайн, гражданско образование и изобразителни изкуства.

Изкуството за мен е начин на живот.

Представете се накратко:

Ако трябва да съм откровена, когато завършвах педагогическата си правоспособност в художествената академия не съм мислила да ставам учител, а я приех като още нещо към букета от неща, които мога да правя и в някакъв момент да са ми полезни. Още докато бях студент се запалих по това да разбера как изкуството има приложение в реалния живот, като професия. С времето започнах да забелязвам през какви етапи минават продуктите и как се създават реклами, клипове, филми, постановки, забелязах как модерната технология си сътрудничи за създаването на добър краен продукт и започнах да се занимавам и с графичен, пространствен дизайн и специални ефекти. 

Причината да се върна към педагогическата си практика е моето вдъхновение – малкият ми син Адриан. Той се оказа дете с дислексия, което по един необичаен начин възприема учебното съдържание и по принцип света около себе си. Борейки се с неговите особености още от малък, забелязах, че не само той е с тези признаци и че изкуството помага на деца със специални потребности. Отначало започнах да създавам ресурси за него, а в последствие реших, че мога да съм полезна и за други ученици и така се озовах в училище като преподавател. 

Това което ми харесва в Google приложенията е, че спомагат за съчетание на модерната технология с традиционните методи на преподаване и учениците да усвоят материала си по начин, който да е любопитен и интересен за тях самите като натрупват нови знания и умения. 

Откъде разбрахте за Google Certified Trainer и кой/какво Ви предизвика да станете трейнър?

През 2020 г. Училището, в партньорство с Център за творческо обучение, направи  първите стъпки към своята дигитална трансформация. Внедрихме облачната платформа Google Workspace и създадохме виртуални класни стаи. Проведени бяха серия вътрешни квалификации, на които и аз самата се сертифицирах по програмите Google Certified Educator, ниво 1 и 2. Заедно с това забелязвах и нуждата от ентусиазирани млади хора, които да осъвременят класната стая. Да покажат на учениците, че тя може да е любимо място, в което те да не зубрят учебния материал, който след това не прилагат, ами напротив – да развиват уменията да го използват в реалния живот.

Как Ви се стори преминаването по пътя на трейнъра?

Признавам, че първоначално не си бях дала сметка какво количество материал се подготвя за едно обучение и колко различно е то когато обучаваш колеги, а не ученици. Определено не е лесно да се сблъскваш с апатия от колеги, възрастови различия, възгледи за методологията на преподаване и др. А същевременно да ги запалиш да мислят различно. Лично аз се опитвам да им покажа моята гледна точка, че приложенията на Google Workspace, подобно на множеството четки от моята палитра, са инструменти за по-добро представяне на учебния материал и че ние също подобно на учениците се учим цял живот.

Колко време Ви отне стъпката от Google Certified Educator Level 2 до Certified Trainer?

Много бързо взех решението да стана Trainer. Събрахме се една група от няколко души в нашето училище, които решихме, че имаме желанието да помогнем на колегите си да видят положителната страна от дигиталната трансформация и месец след сертифицирането ми с ниво 2 започнах да се готвя и за Trainer. Подготовката ми отне цялото лято. Но това време със сигурност не беше изгубено, тъй като вярвам, че за да се случват хубави неща, всички трябва да направим каквото можем. А заедно, като екип, правим верните неща.

Как Ви се стори изпита за Trainers skills assessment, след като си минал ниво 1 и ниво 2?

Разликата с изпита с този от ниво 1 и 2 беше, че имаше само теоретична част. Мога да споделя, че въпросите бяха доста по-лесни от теоретичните в ниво 1 и 2 и никак не ме затрудниха. Бих казала, че би било добре екипът на Google да ги съобрази с националните характеристики на хората от различните държави и да адаптира съдържанието, а също би било добре и изпита да се държи и на съответният език, защото колкото и инструментите на Google да спомагат с превода, понякога времето за смислово разбиране на въпросите не е достатъчно.

С какво Ви предизвиква Google Certified Trainer във Вашето професионално развитие? Какви са Вашите творчески планове?

Бих искала да съм в помощ на колегите си за по-добро използване на Google ресурси в процеса им на преподаване в техните класни стаи, независимо от това дали са физически или виртуални. Като Google Trainer искам предимно да покажа положителната страна от внедряването и използването на технологията. Не за игри и загуба на време, а смислено. Надявам се да запаля и самите ученици да се включат в повече инициативи, да се научат да мислят креативно и да намират те самите как да прилагат наученото. Да имат мнение което да отстояват и цел към която да се стремят. 

Разкажете ни за Google инструментите за рисуване?

Google Drawings e вид графично приложение за създаване на дигитални изображения. То е безплатен инструмент за рисуване, вграден в Google Drive. Подходящо е за ученици и учители да правят изображения, които могат да отпечатват или използват цифрово. Те могат да бъдат изтеглени в различни формати, да се вграждат директно в публикация, документ, блог или страница. Инструментът ви позволява да създавате и манипулирате линии, форми, цветове, текст и по този начин да добавите артистичен щрих към вашите документи или учебно съдържание. Освен за направа на художествено изображение, то може да бъде използвано и за междупредметни връзки.

Как планирате през годината да подкрепите своите колеги?

От това лято нашето училище е със статута на иновативно и постепенно трябва всичко да премине в електронна среда. По този повод започнахме да подготвяме серия от  вътрешноучилищни квалификации с които да помогнем на всички колеги да могат спокойно да използват възможностите на Google Workspace в работата си без да имат затруднения.

Как това, че сте трейнър се отрази на училището, в което преподавате?

Аз съм трейнър от много скоро, едва от началото на септември 2021г. Бях първата от групата, които имахме желание да се обучим. Надявам се, че в следващите месеци и моите колеги също ще се сертифицират и постепенно с общи усилия ще направим училището си едно по-добро място за нашите деца. Бих искала да благодаря на ръководството на нашето училище, което изключително много ни подкрепя и без чиято помощ нямаше тези хубави начинания да се случат. Както и на Елена Вързилова, която е основния вдъхновител и по време на обученията ни успя да запали искрата на желанието за нашето развитие и мотивация.

Какво ще споделите на другите колеги, които обмислят да поемат по пътя на трейнъра?

Бих им казала, че ако имат желание да опитат, нека се пробват и така най-лесно ще разберат дали трейнърството е за тях. Аз съм на мнението, че каквото и да прави човек трябва да е с желание и да не му тежи. Защото, когато обичаш това, което правиш, го правиш с желание, отдаденост и удоволствие. Дори сложните ситуации и напрежението не могат да те изморят толкова много, колкото когато правиш нещо насила и с нежелание.

“Работи това, което обичаш и няма да ти се налага да работиш нито един ден в живота си” е сентенцията на Конфуций един от древнокитайските просветители, философи и педагози, която е изключително актуална и в днешното съвремие.

LEAVE A REPLY